woensdag 8 januari 2014

¨Vliegende¨ start

Dit jaar gaat mijn werk er een beetje anders uitzien. Ik ben gaan schrijven voor het blad Terdege. Elke twee weken mag ik de kookrubriek vullen. Dat betekent: een gerecht bedenken, dat uittesten, foto's maken tijdens het proces en van het eindresultaat, een verhaaltje schrijven, het recept uitwerken en als ik pech heb moet het allemaal nog een keer overnieuw als bijvoorbeeld het recept niet helemaal beviel of als de foto's niet mooi genoeg naar mijn zin zijn. Ik vind het erg leuk om te doen en was ook heel blij met de eerste aflevering die vorige week uitkwam. Blader maar eens in de digitale Terdege van deze week, dan kom je hem tegen: www.terdege.nl

Maar al met al kost dit werk me minimaal een hele ochtend geconcentreerd bezig zijn per twee weken. Daarnaast wil ik eigenlijk ook erg graag de broodbakworkshops gaan organiseren, waarover ik pas schreef. Ook dat kost de nodige tijd. Tijd die ik van mijn huishoud-tijd moet afsnoepen.

Ik heb erover nagedacht hoe ik het allemaal in goede banen kan leiden zonder dat het gezin en het huishouden eronder lijden. En ik heb besloten om maar weer eens te gaan flyen! Vijftien jaar geleden heb ik dat ook een tijd gedaan, dat flyen. Wat dat is? Kijk maar eens op: www.Flylady.net

Vandaar dus de titel van dit log: een vliegende start :-).

Vol enthousiasme ben ik weer begonnen. Als je werkt volgens Flylady volg je elke morgen en elke avond een vaste routine. En voor het mooi stel je ook nog een middagroutine in. Dingen die je dus elke dag hetzelfde doet en waar je niet meer bij na hoef te denken. Daarnaast werk je elke week in een bepaalde zone van je huis, die je dan extra beurten geeft. Deze week is dat de keuken. Gisteren 'moest' ik de buitenkant van de kastjes schoonmaken en vandaag staat de koelkast op de planning. Handig hoor, als je de opdrachten zomaar aangereikt krijgt :-). Overigens moet je natuurlijk e.e.a. wel aan je eigen situatie aanpassen. Mijn huishouden is natuurlijk niet doorsnee met m'n grote kinderschare en m'n grote(re) huis. Zo moet ik vandaag niet één, maar twéé koelkasten schoonmaken. Maar goed. Dat kan je zelf aanpassen.

Ook houd je elke dag een opruimsessie van 15 minuten en maak je twee keer per dag in twee minuten zogenaamde 'hotspots' netjes. Dat zijn die bekende plekken die rommel aantrekken: een kast waar van alles opgegooid wordt, een plank, een dressoir. Je kent het vast wel.

Het lijkt in het begin een beetje ingewikkeld allemaal, maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt is het een heerlijk gestructureerde manier van huishouden. Ideaal voor chaoten zoals ik ;-). En voor wie eraan wil beginnen: je begint heel gewoon met babystapjes.

In mijn ochtendroutine heb ik opgenomen: vaat weg, aanrecht leeg, fornuis schoon. Eigenlijk is dat aanrecht ook de eerste regel die Flylady je leert: shine your sink. En ja, ik moet zeggen: dat is fantastisch! Vanmorgen om kwart voor 9 zag mijn keuken er al picobello uit:



Voorlopig ben ik weer heel enthousiast vanwege het oppoetsen van dit voor mij oude, vertrouwde systeem. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik door deze 'strakke' aanpak de tijd kan vinden voor het werk buiten mijn huishouden. Lekker hoor, dat flyen :-)