maandag 17 maart 2014

¨En alzo meer...¨

Elke familie, elk gezin, elke groep heeft ze wel. Van die gevleugelde gezegdes, waarvan alleen de ingewijden de herkomst weten. In ons gezin is het gezegde ¨en alzo meer¨ iets wat heel regelmatig uitgesproken wordt. Het was een soort stopwoord van een oude man, die al minstens 25 jaar geleden overleden is. Maar in deze woorden leeft hij nog altijd onder ons voort. Het is een manier om te zeggen: ¨enzo(voorts)¨. Ik was aan het bedenken welke titel ik boven dit logje zou plaatsen. Het gaat echter over van alles en nog wat. Over buitenwerk, salades, citroenlimonade, beddengoed en alzo meer dus :-).

Buitenwerk
Vrijdag was ik nog even verder gegaan met buitenwerk. Het was niet zo'n lekker zonnige dag als donderdag. Niettemin was het droog en toen ik even bezig was voelde ik al snel niet meer, dat het best wat frisjes was. Ik was erg gemotiveerd om wat op mijn dakterras te werken. De lunchsalade die ik 's morgens voor Willem had gemaakt om mee naar zijn werk te nemen, was voor een groot deel afkomstig van eigen moesdak. Er zat bonte sla, mosterdblad en bieslook van eigen teelt in. Echt superleuk!



In de hoop dat er nog vele lunchsalades met ingrediënten van m'n moesdak zullen volgen, heb ik maar snel Rucola gezaaid. Ik wil nu proberen om elke week een paar keer wat te zaaien. Net zolang tot al mijn bakken volstaan.


Een bloglezeres had vast mijn gedachten gelezen. Want zij stuurde me een heel welkom kadootje per post:



Twee tomatengroeizakken. Pff, nu kan ik die tomatenplantjes helemaal wel de grond uitkijken :-)

Snoeien
Ik had natuurlijk nog best wel even op het moesdak bezig kunnen blijven. Maar er wachtte nog een ander buitenwerkje. De bolacacia's moesten gesnoeid worden. We hebben er drie en ze zijn best groot. Er waren takken bij waarvoor ik echt wel even kracht moest zetten op m'n snoeisnaar om ze eraf te krijgen. Maar het lukte. Binnen het uur had ik de boompjes kaal en de takken opgeruimd. Mooie rechte takken hield ik apart. Die kan ik gebruiken om (tomaten)planten mee aan te binden. De rest ging klein geknipt in de groene container. Hè, wat een opgeruimd gezicht, die kale bomen!




Citroensiroop
¨Teunie,¨ vroeg de groentenman op de markt, ¨doe je ook weleens wat met citroenen?¨ ¨Jawel, hoor,¨ zei ik. En vervolgens kreeg ik een hele doos citroenen mee voor 2 euro. Kijk, dat is een leuk buitenkansje om eens citroensiroop mee te maken.
Ik deelde de voorraad in tweeën.



Eén emmertje bestemde ik voor siroop. Het andere emmertje gaat per 10 geperste citroenen in de vriezer. Die kan ik straks mooi gebruiken als ik weer eens citroenmelisselimonadesiroop ga maken. De citroenmelisse komt al goed op in de tuin!

Ik perste de citroenen en die leverden zo ongeveer 1100 ml. citroensap op. Ik zeefde de sap, verwarmde het een beetje en deed er anderhalve kilo suiker bij. En toen was het roeren geblazen. Een half uur lang roerde en roerde en roerde ik. Toen was de suiker helemaal opgelost. (Als je de citroensap warmer maakt, gaat het oplossen een stuk sneller. Maar dan heb je grote kans, dat je siroop geleert, omdat citroenen heel veel pectine bevatten.)
Ziezo. Twee liter heerlijke citroensiroop om de allerlekkerste limonade mee te maken. Of om een scheutje van in de yoghurt of karnemelk te doen. Of om van simpele thee een lekkere citroenthee te maken. Of om, aangelengd met kokend water, een verwarmende drank te maken.
Dankjewel, groentenman!



Beddengoed
Vandaag verschoonde ik drie bedden. In het hoeslaken van Jan z'n bed zat een flinke scheur. Finaal versleten dat ding. Even schoot het door me heen om met de Irischèque (eindejaarskado van Willem z'n werk) naar de Hema te gaan en een stuk of wat nieuwe hoeslakens te gaan halen. Dat gescheurde laken stond namelijk niet op zichzelf. Het was het derde exemplaar in nauwelijks een maand tijd. Maar nee, ik had een beter plan. Waarom zou je nieuwe hoeslakens kopen, als je nog een stapel prima (gewone) lakens in de kast hebt liggen?
Nette mensen stikken in zo'n geval mooie elastieken in de hoeken van de lakens. Maar ik vind, dat het met knopen leggen ook prima gaat. Ik slijt op deze manier op ons eigen bed ook al jarenlang in onbruik geraakte lakens op.
Kijk: eerst knopen aan de bovenkant en dan twee welgemikte knopen aan de onderkant en je hebt een perfect 'nieuw' hoeslaken. Die Irischèques besteden we nog weleens aan iets wat leuker, of echt nodig is.




Wraps
Geïnspireerd door Annemieks mijmering van vandaag over Tortilla's, besloot ik vandaag wraps op het menu te zetten. Typisch zo'n handig maandagmaaltje voor als je rond etenstijd weg moet naar celloles ;-).
Ik maakte een grote pan wrapvulling en gebruikte daarvoor van alles en nog wat, wat ik in huis had: anderhalve kilo tomaten, twee rode pepers, drie uien, een paar tenen knoflook, een aubergine, een half bakje champignons, een courgette, een rode paprika, een groene paprika, Italiaanse kruiden en wat zout. Eerst roerbakte ik de groenten in een scheut kruidenolie en daarna liet ik alles zachtjes gaar pruttelen.



Voor de vleeseters sneed ik een kipfilet in blokjes en bakte die in wat olie bruin en gaar. Er kwam een bakje komkommerstukjes en een bakje met ijsbergsla op tafel. En ik maakte nog snel even knoflooksaus: eerst maakte ik mayonaise van een eidooier, een lik mosterd, wat citroensap, peper, zout en een kopje olie. Daar voegde ik een scheut yoghurt aan toe en ik roerde er drie uitgeperste tenen knoflook en een paar gesnipperde stengels bieslook door. Het feest kon beginnen. De (gekochte) wraps werden aan tafel gevuld en gevouwen. We waren met z'n tienen en er verdwenen zomaar 28 wraps in de gretige monden :-). En ongemerkt heeft iedereen weer z'n portie groenten binnen ;-).

Open Dagen
Onze Wim werkt sinds begin dit jaar bij een ander garagebedrijf, Vakgarage Van 't Hoog in Zaltbommel. De garage is spiksplinternieuw en de mannen die er werken lopen over van enthousiasme :-). Vrijdag en Zaterdag houden ze Open Dagen.
Bij deze is iedereen uitgenodigd om een kijkje te nemen! Er zijn verschillende mooie acties (klik) en er is keuze uit maar liefst 80 occasions! Op beide dagen zijn er hapjes en drankjes en op zaterdag is er ook een friteskraam waar je gratis patat kunt krijgen ;-).
Klik maar eens op de banner bovenaan.