zaterdag 3 mei 2014

Vroege vogels

Vanmorgen ben ik samen met Maaike naar het Natuurcentrum in Papendrecht gegaan om een Vroege Vogelwandeling te doen. We moesten er om 7.00 zijn. De morgen was prachtig, maar wel fris. Het was maar 4 graden.

Bij het Natuurcentrum verzamelden zich zo'n 35 mensen. Er waren drie gidsen die elk zo'n 10 wandelaars meenamen. Het leuke was, dat onze gids Maaikes biologieleraar was :-). Vol verwachting gingen we op pad. We zouden vooral gaan luisteren en kijken naar vogels, maar natuurlijk zouden we ook kijken naar andere mooie dingen op ons pad.


Al direct toen we op pad waren en verschillende vogels hadden gehoord, wees de gids ons op de prachtig bloeiende en heerlijk geurende meidoorns.


Steeds liepen we een stukje en hielden dan stil om te luisteren. De gids vertelde dan welke vogels we hoorden en wat karakteristiek was aan die vogelgeluiden.

We waren nog maar een kwartier op pad, toen iemand ineens ontdekte dat er een stukje voor ons uit een ree op het pad stond.



Oh, wat leuk!

Ik kreeg geen genoeg van de mooie doorkijkjes in het prachtige morgenlicht.





En dan ook nog eens overal die uitbundig bloeiende bloemen.

Het fluitekruid, wat net kant is.


De uitgebloeide paardebloemen.


De gids liet zien hoe bijen vaak gaatjes maken in de bloemen van de smeerwortel om zo bij de nectar te kunnen komen.


En ineens ontdekte ik wéér een ree. Een bok.


Jammer dat ik geen telelens op m'n fototoestel heb!

We liepen langs een knotwilg, waar elk jaar een eend in zit te broeden. De gids keek of de eend er nog zat, maar het nest was leeg.


De wandeling duurde tweeëneenhalf uur en het was zeer de moeite waard. Zó dichtbij huis. Zóveel moois. En dan ook nog gratis :-). Ik wil dit beslist vaker gaan doen. Ook al had ik de rest van de dag flink veel bekkenpijn....

En ik moet eens kijken of ik volgende week tijd heb om wat meidoornbloesem te gaan plukken om er siroop van te maken.