donderdag 19 juni 2014

Advertorial

Gezinsenergie

Veranderen van energieleverancier.
Misschien hebt u dat nog nooit gedaan. Misschien vindt u het spannend, of weet u niet goed hoe u dat moet aanpakken, of ziet u op tegen de rompslomp. Dat is allemaal best te begrijpen. Tot voor een jaar of twee geleden had ik diezelfde gedachten. En zodoende bleef ik mijn oude leverancier trouw. Jaar in, jaar uit. Wel meer dan vijfentwintig jaar lang!

Maar op een dag kwam daar verandering in. Ik had me eens goed verdiept in de verschillende bedrijven met hun verschillende tarieven en overwoog de stap te wagen. Veranderen van energiebedrijf zou me maandelijks echt behoorlijk wat schelen.

Overstag
Juist op dat moment kwam er een jonge man langs de deur namens een energiebedrijf, om te proberen klanten te winnen. We hadden een gesprek, pakten de rekenmachine erbij en, om een lang verhaal kort te maken, ik ging overstag. En daar heb ik geen spijt van gehad. Het scheelde behoorlijk en mijn angsten bleken ongegrond.

Collectief inkopen
Met mijn nieuwe energiebedrijf ging ik een contract aan voor een jaar. Toen dat jaar bijna verstreken was, oriënteerde ik me opnieuw. Ik kwam toen een advertentie tegen van Gezinsenergie.nl. Gezinsenergie is een bedrijf waarbij mensen zich kunnen aansluiten, zodat er collectief (en dus voordelig!) energie ingekocht kan worden. Dit leek me wel iets. Ik gaf op hun website aan, dat ik graag teruggebeld wilde worden. Op het door mij aangegeven tijdstip werd ik inderdaad gebeld. Ik had mijn verbruiksgegevens en de tarieven van mijn leverancier bij de hand. Dat praatte gemakkelijk, want nu kon de meneer die mij belde meteen berekenen wat ik zou besparen als ik via Gezinsenergie gas en electriciteit zou gaan inkopen. Hij zocht de voor mij voordeligste energieleverancier uit, waarmee Gezinsenergie een collectieve inkoop had geregeld, en ik ging in zee. Dat ging allemaal heel gemakkelijk. Gezinsenergie zorgde voor het aanmelden bij de nieuwe leverancier en zegde mijn contract bij mijn oude leverancier op. Ik kreeg keurig het nieuwe contract thuisgestuurd en alles was geregeld. Ik betaalde voor deze service een klein bedrag, maar dan nog was het voor mij stukken goedkoper om via Gezinsenergie energie in te kopen. Bovendien was ik nu meteen in hun bestand opgenomen en ik zou aan het einde van de looptijd van 1 jaar weer gebeld worden, om te bekijken wat er op dat moment voor mij het voordeligst zou uitpakken.

Opnieuw een nieuwe leverancier
Zoals het was afgesproken werd ik een paar maanden geleden netjes gebeld. De mevrouw die mij belde had voor het nieuwe jaar een nieuw aanbod. Ik zou dan opnieuw van energieleverancier moeten veranderen, maar dat vind ik inmiddels geen enkel punt meer. Zo op het eerste gehoor leek het mij een prima aanbod en ik besloot meteen in zee te gaan. Ik zou na ontvangst van het nieuwe contract toch 14 dagen bedenktijd krijgen en kon er dan altijd nog vanaf.

Mijn keuze
Het contract werd toegestuurd en ik bekeek online of ik er goed aan gedaan had. Ik had enige twijfels en belde met Gezinsenergie om die te bespreken. Het een en ander werd toegelicht en ik was tevreden met mijn keuze. Binnen de twee weken bedenktijd werd ik echter benaderd door de leverancier van het jaar vòòrdat ik met Gezinsenergie in zee ging. Die wilde mij uiteraard graag terug als klant en bood mij 50% korting aan op de stroomprijs en dat voor een heel jaar. Ik ging opnieuw aan het rekenen en tja...toen kwam ik toch wel een heel stuk goedkoper uit. Ik belde dat ik het nieuwe contract ongedaan wilde maken, wat keurig schriftelijk bevestigd werd. Daarna ben ik in zee gegaan met mijn oude leverancier. Uiteraard weet ik, dat het om een lokkertje gaat en dat ik over een jaar gewoon de volle mep ga betalen. Dat heb ik ook gezegd, toen ik door Gezinsenergie werd gebeld met de vraag, waarom ik het contract in de bedenktijd had opgezegd. Er was alle begrip voor mijn keuze. Ik blijf ingeschreven bij Gezinsenergie en aan het einde van de looptijd word ik gewoon weer opgebeld. Wellicht ga ik dan weer via Gezinsenergie in zee.

Goede ervaringen
Gezinsenergie timmert flink aan de weg en hoe meer mensen klant worden, hoe scherper ze kunnen inkopen. Ik vind het een mooi initiatief en heb goede ervaringen met dit bedrijf. Bovendien is er op dit moment een leuke actie: elke nieuwe klant krijgt vakantiewaardebonnen t.w.v. 300 euro! (Te besteden tot 2016).

SamSam

De tweede adverteerder die ik hier graag voor het voetlicht haal is SamSam collectief. Ook SamSam is een bedrijf dat collectief energie inkoopt om u zo een voordelig tarief te kunnen bieden. SamSam werkt echter met een andere insteek.

Goede doelen
Bij SamSam gaat het namelijk niet alleen om uw voordelige tarief, maar ook om geven aan Goede Doelen. Het steekt heel eenvoudig in elkaar:

U schrijft zich bij SamSam in om collectief energie in te kopen. Bij de inschrijving kiest u het Goede Doel dat u wilt steunen. Doordat u als groep inkoopt bij een energiebedrijf, krijgt u korting. Energie inkopen via SamSam is dus leuk voor uw portemonnee. Daarnaast krijgt SamSam voor iedereen die via hen bij het energiebedrijf klant wordt een vergoeding. Die vergoeding wordt eerlijk gedeeld (sam sam dus!). De ene helft is voor SamSam, de andere helft gaat naar het door u gekozen Goede Doel.

U steunt dus een Goed Doel, zonder dat het u iets kost. Sterker nog: u steunt een Goed Doel én het levert je iets op (korting op uw energierekening).

Ook bij SamSam hoeft u zich niet ongerust te maken over ingewikkelde procedures. U hoeft zich enkel in te schrijven. Het energiebedrijf regelt de overstap.

SamSam is een uniek concept en bij mijn weten enig in zijn soort. Ik vind het geweldig creatief bedacht en draag SamSam dan ook een warm hart toe. Van harte aanbevolen!