woensdag 24 september 2014

Verwerken en bewaren van groenten en fruit

Langzaam maar zeker is de voorraad groenten en fruit, die ik vorige week maandag kocht, verdwenen. Verdwenen in magen en potten en diepvries enzo :-).

Er was deze keer een enorme hoeveelheid bananen te verwerken. Ik had drie bananendozen die alledrie tamelijk vol zaten. Ik betaalde er slechts 3 euro voor en als je dan hier en daar wat moet weggooien doe ik daar natuurlijk niet moeilijk over. De meeste bananen waren echter nog prima. Een bruine schil wil niet zeggen dat dan de vrucht ook bruin is. Ik heb er van alles en nog wat mee gedaan.

De eerste paar dagen waren de bananen nog goed genoeg om mee te geven naar school en werk. Daarna werden ze té rijp en té zacht. Toen waren ze o.a. perfect om er smoothies mee te maken. Er gingen er wat in de groene smoothies, die wij hier regelmatig bij het ontbijt drinken. Maar ik maakte ook fruitsmoothie voor tussendoor of als toetje. Gewoon alleen bananen met wat (soja)melk of yoghurt in de blender. Heerlijk!

Gebakken bananen als toetje is hier trouwens ook favoriet. Ik halveer de bananen dan in de lengte en bak ze in wat boter bruin. Kaneel erover en smullen maar. Zondag deden we er ook nog slagroom op. Toe maar ;-).

Een grote hoeveelheid bananen verdween in mijn droogapparaat. Eerder droogde ik al eens schijfjes banaan, die ik door de kokosschilfers had gewenteld. Dat was een groot succes, maar ook wel een heel werk. Nu heb ik het mezelf makkelijk gemaakt door gewoon gehalveerde bananen te drogen. Zo verkrijg je een heerlijke, gezonde snack.



Ik maakte ook bananenjam. Het allerlekkerst vinden we de combi banaan-sinaasappeljam. Maar sinaasappels had ik niet in huis. Om het zoete van de rijpe bananen toch een beetje te compenseren heb ik er op een kilo bananen steeds drie uitgeperste citroenen bij gedaan. Dat is vanwege het hoge pectinegehalte van citroenen meteen een goed bindmiddel.

Uiteindelijk heb ik ook heel wat bananen ingevroren. 


Die komen wel weer van pas als de bananen duur zijn en ik ze toch in mijn groene smoothie wil. En ingevroren fruit is trouwen ook heel lekker om puur fruitijs mee te maken. Dat kan gewoon in mijn blender. Vanavond hebben we dat ook als toetje gegeten. Ik deed een restje vla in de blender, twee zakjes ingevroren bosbessen en twee zakjes ingevroren banaan. Een pakje houdbare slagroom maakte het compleet. Zo heb je snel een heerlijk en origineel toetje, bijna voor nop.

Er was ook aardig wat bloemkool. Die hebben we in drie maaltijden opgegeten. Steeds een beetje anders klaargemaakt. Van bloemkool uit de vriezer houden we niet zo en uit de weck is bleh (helemaal tot snot gekookt). Maar wat is er lekkerder dan een simpel bloemkoolprakkie? Daar weten we hier wel raad mee, hoor!


Er was een grote hoeveelheid groenten, waar ik  een lekkere pastasaus in zag. Ik sneed eerst alle groenten die ik daarin wil verwerken in stukjes: alle kleuren paprika, tomaat, aubergine, ui en nog een laatste courgette. Ik fruitte de uien wat aan in olijfolie, deed er vervolgens de andere groenten bij, kruidde het zaakje met Italiaanse kruiden en liet het zachtjes gaar sudderen. Op het laatst ging er nog een bosje verse basilicum door. De volgende morgen heb ik alles door de roerzeef gedraaid en had ik genoeg pastasaus voor 8 weck-literpotten vol. Lekker! De zomer achter het glas.



Ik werd bedolven onder de druiven van iemand die ze anders wilde wegkieperen. Ik heb ze gedurende twee dagen ontsapt in mijn weck-ontsapper. Ik deed daar meteen de witte druiven van de groentenman bij. Dat bijt elkaar niet. Voor de gever maakte ik zo een liter of wat sap. Van de rest maakte ik wijn en heel veel  limonadesiroop.







De rabarber kookte ik tot de allerlekkerste moes. Die ging gloeiend heet in schone schroefdekselpotten en blijft zo nog wel een poos goed. Die potten zijn voor speciale gelegenheden. Kerst ofzo...



Het restje wat niet in de potten paste, ging over de zelfgemaakte yoghurt. Net Boer'n yoghurt uit de winkel. Alleen nog veel lekkerder natuurlijk :-). En voor een prikkie.


Van de prei hebben we ook al twee keer gegeten. Eén keer gewoon gestoofd en één keer in een ovenschotel met banaan. We hebben nog één portie liggen.



Dit was de hoofdmoot en waar ik foto's van gemaakt had.
Je ziet dat je zo voor 25 euro een groot gezin gedurende twee weken van de nodige vitamines kunt voorzien!