zaterdag 13 december 2014

De houtkachel

Sinds een paar jaar hebben we een houtgestookte cv-haard. Het was een flinke investering, maar oh, wat een lol hebben we ervan! We hebben er destijds lang naar gezocht, want we wilden een schaap met vijf poten. De kachel moest niet alleen onze cv voeden, zodat ons hele huis warm zou zijn. Ik wilde er óók graag een oven in hebben. Uiteindelijk vonden we een kachel, helemaal naar ons zin. We hebben er nu één waar ik op kan koken, waar ik in kan bakken én die ons (grote) huis verwarmt.

Koken doe ik er niet heel vaak op. Maar wèl staat er standaard een grote pan met water op, zodat er altijd heet water voorhanden is. Handig voor de afwas, voor een sopje, voor thee, of bijvoorbeeld om de aardappels mee op te zetten.

De oven van m'n kachel gebruik ik heel regelmatig. Soms bak ik er brood in, maar ook zet ik er graag stoofschotels in enzo.

Het is altijd een sport om aan goed en genoeg hout te komen. Eigenlijk zijn we daar het hele jaar door wel mee bezig. We hebben regelmatig een klief-zaterdagmorgen. Met elkaar kun je dan best veel doen.

Als je hout stookt spaar je daarmee fossiele brandstoffen. En als je een goede kachel hebt, met een hoog rendement, kun je ook aan de uitstoot-kant zo milieuvriendelijk mogelijk bezig zijn.

Bij een zo schoon mogelijke uitstoot is het van belang om niet zomaar van alles in je kachel te gooien. Het best doe je er schoon en droog hout in. Voor wat betreft de droogte: voor het mooi moet hout toch wel een jaar of twee drogen. Om te controleren of je hout droog genoeg is om schoon te stoken, kun je een apparaatje gebruiken wat de vochtigheid meet. Ik heb zo'n apparaatje standby in de la van de kachel liggen, zodat ik bij twijfel altijd even kan controleren. De vochtigheid moet onder de 20% liggen.

Ellen stuurde me een linkje door van een video waarin heel duidelijk wordt uitgelegd, hoe je de uitstoot van rook en roet fors kunt verminderen door goed stookgedrag. Het gaat er daarbij vooral om hoe je de het vuur aanmaakt: op de Zwitserse manier. Dat is precies andersom dan hoe wij dat hebben geleerd! Niet met kleine stukjes hout onderop beginnen en daar de grote stukken op leggen, maar juist de grote stukken onder en de aanmaakstukjes bovenop! Ook het moment van bijvullen is belangrijk. Voor iedereen met een houtkachel of open haard: kijk even naar het verhelderende filmpje. Hoeven de buren ook niet (meer) te klagen over stinkrook, zoals ik pas van iemand hoorde...