dinsdag 9 december 2014

Soep!

Gisteren schreef ik hoe je in een smoothie zo fijn je overrijpe fruit en niet meer zo heel verse bladgroente kwijt kunt. En hoe je zo verrassende combinaties tot een overheerlijk smaak kunt blenden.

Een andere manier om op een nette manier van wat minder verse groenten af te komen is: soep koken! Vandaag maakte ik zo'n 'restjessoep'. En lekker dat die was!

Gisteren trok ik al een stevige bouillon van twee kippenpoten, die nog in de vriezer lagen. Ik deed de kip in een pan met koud water en deed er een eetlepel zout bij. Ik verwarmde het op m'n houtkachel en zette de pan daarna in de Hooimadam.



Daar stond de pan de hele morgen in en zachtjes gaarde het vlees. Toen ik het controleerde vond ik het vlees nog niet gaar genoeg. Daarom herhaalde ik alles een keer. Weer de pan op de kachel dus en daarna voor een paar uur in de Hooimadam. Zo kwam het helemaal goed en het had geen centje gas gekost.

Vanmiddag haalde ik groentenrestjes voor de dag. Ik had wat doosjes coctailtomaatjes die erg rijp waren en die ook nog eens flets smaakten. Een deel had ik al verbruikt in Willem z'n salades, maar die vond ze echt niet lekker meer. De kippen hebben er ook al van gegeten. Die zeiden er niets van en pikten de tomaatjes fijn naar binnen ;-). Anderhalf doosje bestemde ik voor m'n restjessoep. Er waren twee verrimpelde winterwortels. Er waren nog wat stengels bleekselderij. Een restje gesneden witte kool, wat al een beetje verkleurde. Een verfomfaaide prei. Een stuk bloemkool wat niet heel mooi meer was...Allemaal prima voor in de soep. Alles werd schoongemaakt en in stukjes gesneden. Voor het lekker snipperde ik ook een ui. Het lelijkste stuk bloemkool hield ik apart. Dat mocht naar de cavia's, die het lekker opknabbelden.





Ik verwarmde wat olie in een pan, bakte daar de tomaatjes in en gooide daarna de rest van de groenten erbij.




Ik roerbakte alles een minuut of vijf op hoog vuur. Daarna schepte ik de groenten in de kippenbouillon. Handje vermicelli erbij. De kip werd gepeld en ging er ook bij. Ik bracht alles tot tegen de kook en de pan ging voor de laatste keer in de Hooimadam. Langzaam konden alle smaken zo door elkaar trekken.




Eigenlijk was de soep voor morgen bedoeld. Dan wil ik namelijk hartige taarten maken. Ook al zo'n lekker restverwerkergerecht! Maar Hans moest eerder eten, omdat hij vanavond z'n VCA-examen moest doen. (Hij is geslaagd). Toen was het wel makkelijk om hem soep met een boterham te geven. Intussen had ik het avondeten gekookt: lamsrollade, gekookte aardappels, spruitjes en verse appelmoes. Voor toe was er gebakken banaan. Alles stond klaar, zodat Willem met de kinderen kon gaan eten als hij thuis kwam uit z'n werk. Zelf ging ik met Maaike naar celloles. Die is op zo'n onmogelijk tijdstip: van 17.40 tot 18.20...Maaike en ik eten dan altijd als we terug zijn.

Om even over half 7 kwamen we thuis, waar Willem glunderde over z'n driegangenmenu op dinsdag. Drie gangen? Jawel....ze hadden de pan soep ontdekt en bedacht dat dat een lekker voorgerecht was :-)). ¨O, was die voor morgen? Dan maak je maar nieuwe.¨ Jawel hoor :-). Restjes zat.

Vaak maak ik vegetarische soep. Als basis neem ik dan kooknat van groenten en aardappels. Dat spaar ik voor dat doel op in een grote kan in de koelkast.

Soep. Dat is toch eigenlijk elke dag lekker?! En: er hoeft niets te worden verspild!