maandag 19 januari 2015

De dierentuin

Onze verjaardagen liggen weer achter ons. Gevierd en wel ;-). Op de één of andere manier verliep de voorbereiding vrijdag super stroperig. Maar tegen een uur of acht 's avonds was ik er helemaal klaar voor om visite te ontvangen.




We hebben een gezellige avond gehad. En Willem en ik zijn erg verwend! Naast kado's kregen we ook geld. Dat hebben we bij elkaar in een potje gestopt. Als het even kan willen we dit jaar van de zomer weer twee dagen en een nachtje er samen tussenuit. Net als vorig jaar. Daar hebben we zó van genoten. Sparen dus maar ;-).

Over er 'even tussenuit zijn' gesproken: zaterdag zijn we er ook even tussenuit geweest! Samen met Jan, Henk en een vriendje. Een tijdje geleden had ik een klant aangebracht bij Gezinsenergie (zie ook de banner boven deze blog) en dat leverde me een gezinsabonnement op Blijdorp op. Zaterdag haalden we ons abonnement op en hebben de hele middag heerlijk in de dierentuin rondgekeken.

Het feestje begon eigenlijk al vòòr de entree. We waren op een raar tijdstip van huis gegaan, namelijk om 12 uur. En omdat dit een beetje een ad hoc gebeuren was, had ik snel wat te drinken en wat te snoepen in twee rugtassen gemikt, maar geen 'echte' lunch. Willem zei, dat we wel iets in de dierentuin zouden eten. We waren toch 'maar' met vijf personen. Uit ervaring weet ik echter dat iets eten in de dierentuin gewoon heel duur is en ik had dus stiekem mijn bedenkingen (dat hangslot aan die portemonee, weet je wel). Gelukkig had ik mijn ogen goed open, toen we bij Blijdorp arriveerden en recht tegenover de parkeerplaats zag ik een loempia-karretje, waar ook patat werd verkocht. Willem vond het een goed idee, om daar éérst een patatje te eten, voordat we naar binnen zouden gaan. De patat was heerlijk (als je het mij vraagt in echt verse olie gebakken) en goed betaalbaar: 11,50 voor vijf personen friet met mayo. Ik denk dat je daar in de dierentuin nog niet voor 3 personen voor had gehad. Deze onthouden we dus!

Nadat we onze abonnementen hadden opgehaald gingen we naar binnen. Er stond best een gure wind en dus hadden we bedacht om eerst op ons gemakje het Oceanium te doen.

overleg
Wat hebben we daar genoten! Van de vissen, de kwallen, de zeeschildpadden, het publiekslab (echt een aanrader!),

kreeftjes door een microscoop bekijken

Ze zijn het voer voor o.a. de zeepaardjes
een grote leguaan die net gevoerd werd,



de pinquins en natuurlijk de zeeleeuwen. Oh, wat is het toch allemaal mooi!

De kinderen wilden graag apen en leeuwen enzo zien. Dat is vanaf de Oceaneumkant best een stuk lopen. En omdat de middag al aardig vorderde (het was al half 4 geweest) besloten we er met het treintje naar toe te gaan. Terug zouden we dan wel lopen.

Bij het eindpunt van het treintje sta je meteen bij het apenhuis. Nou ja, eigenlijk heb je eerst nog het reptielenhuis. Nee, HAD je het reptielenhuis. De reptielen bleken verdwenen en er was nu een binnenspeeltuin. Ik gokte al dat dat voor kleine kindjes was, maar de jongens wilden er toch graag in. OK, jullie feestje. Maar inderdaad. Ze waren er zó uitgekeken. Het was echt voor kleine kindjes. We liepen nog even door de aangrenzende volière, maar gingen daarna met gezwinde spoed naar de apen.

We hebben daar heel lang gekeken. Het voordeel van zo'n abonnement is, dat je niet op een stikdrukke zomerdag alles in één dag 'moet' bekijken, maar op je gemakje  op een rustige dag kunt zien waar je zin in hebt. Een volgende keer ga je dan gewoon iets anders bekijken. We namen dus alle tijd voor de apen. Bij één apenfamilie was een babietje van 2 maanden. Schattig! De orang oetans hadden net eten gekregen. De vaderaap zat preien te eten. Hij at er de lekker zachte harten uit. De buitenste blaadjes gooide hij op de grond. Toen meneer was uitgegeten, wandelde hij weg en...daar kwamen de vrouwtjes. Die moesten maar genoegen nemen met wat meneer had achtergelaten. Welja!

Henk wilde nog graag naar de olifanten. We dachten terug te gaan lopen naar de uitgang en dan zó te lopen, dat we de olifanten nog even konden aandoen. Maar dat liep anders. We kwamen langs de speeltuin en daar was geen kip te beleven. Die hele, grote, speeltuin hadden we nagenoeg voor onszelf. Willem ging met de jongens door de langste glijbaantunnel, ik ging met Henk op de nestschommel. Later wilde Willem ook nog wel even languit in de nestschommel ;-).



Het was echt leuk. Voordat we het wisten was het bijna vijf uur. Sluitingstijd van de dierentuin. We pakten onze tassen en trokken een sprintje. De olifanten komen een volgende keer wel aan de beurt. Want we hopen dit jaar nog heel vaak gebruik te maken van dit fantastische kado!