dinsdag 6 januari 2015

Ik zit thuis

Iemand die geen betaald werk buitenshuis doet, 'zit thuis', zoals men dat zo leuk zegt. Maakt niet uit wat je dan thuis doet, hoe druk je het hebt, of wat dan ook. Je zit thuis...Ik zit dus ook thuis. Al zo'n 28 jaar :-). Maar heus, vandaag leek het er toch echt op: ik ZAT! Eerst omdat mijn lieve tante Teunie een bakkie koffie kwam drinken voor mijn verjaardag. Later omdat mijn schoonmama thee kwam drinken omdat het dinsdag is. En nog weer later zat ik op verjaarsvisite bij een jarig nichtje. Nou...heb ik dan gezeten, of gezeten?!

Heb ik verder nog wat gedaan? Ehm, ja, beetje.

Vanmorgen vroeg deed ik de strijk. Daarna dekte ik voor 9 personen de ontbijttafel. Na het ontbijt maakte ik Willem z'n lunchsalade klaar. (Weer wat groenten (en fruit) van m'n voorraad.)




Voordat m'n tante kwam ruimde ik de ontbijtboel op, slingerde de stofzuiger door de benedenverdieping en vouwde het strijkgoed op. En, o ja, ik bakte ook een kruidkoek. Voor bij de koffie natuurlijk.

Toen tante weg was maakte ik drie brooddegen en begon vast voorbereidingen te treffen voor het avondeten. Dat werd een variatie op hetzelfde thema als gisteren. Ik nam bijna dezelfde spullen uit mijn groentenvoorraad. Alleen nam ik dit keer geen champignons, maar biologische shii takes. Ze waren niet meer moeders mooisten, maar dat maakt voor de smaak niet uit. Ook nam ik niet zomaar een schaaltje snoeptomaatjes, maar een heel grote schaal vol! Genoeg ingrediënten voor een overheerlijke pastasaus. Helemaal van verse producten.



De tomaten waste en halveerde ik en daarna zette ik ze met een beetje water op en liet ze zacht koken. De rest van de groenten werden gewassen en in stukjes gesneden en geroerbakt. Net als gisteren dus. Ik zette de staafmixer in de zachtgekookte tomaatjes en mixte ze glad. Daarna gingen de geroerbakte groenten erbij. Ik kruidde het zaakje met Italiaanse kruiden, zout en peper. Ziezo. De pastasaus stond alvast klaar.



Nog net voordat Jan en Henk thuiskwamen voor de lunch maakte ik een grote fruitsalade van een tros gehalveerde druiven, een meloen, een ananas en een rode grapefruit. En een paar kaasresten maalde ik in m'n raspaardje (Tupperware) tot geraspte kaas.






Na de lunch had ik nog zo'n drie kwartier voordat schoonmama zou arriveren. Genoeg tijd om een was af te halen, een was op te hangen, een nieuwe was aan te zetten, bedden op te maken en een stapel schone baddoeken te vouwen.

Tijdens het thee-uurtje liet ik de breipennen lekker tikken. De bruidssjaal moet af! Ook bakte ik de drie broden die inmiddels de voorrijs en de narijs hadden gehad.

En om half vier tufte ik met twee kinderen naar het jarige nichtje in Dordrecht. Daar zat ik alwéér aan de thee. Met lekkere appeltaart. Mmm.

Ik kwam om half zes thuis en hoefde alleen maar de pastasaus op te warmen, macaroni te koken en voor de vleeseters wat gehakt te rullen. Zo stond in een handomdraai het eten op tafel.

Ook vanavond heb ik nog een slingertje aan het huishouden gegeven. Nog weer was afgehaald en opgehangen. Er stond nog een dikke vaat. En we reden ook nog even naar de bouwmarkt voor fietsverlichting. Er waren van drie fietsen achterlichtjes afgehaald :-(. Ik heb nu duurdere gekocht, die je met een beugel onder het zadel bevestigt. Hopelijk gaan die wat langer mee. Fietsers zonder licht...levensgevaarlijk!!

Zo. Dat was dan een dagje (thuis) zitten. Morgen maar eens echt aan de slag?