vrijdag 17 april 2015

Salie

Maandag zat er bij m'n portie groenten en fruit van de groentenman van de markt salie. Niet zomaar een bakje met een paar stengels. Maar heel veel bakjes! Minstens 20 stuks.

Er stond een houdbaarheidsdatum op van 18-04. Maar ik zag wel, dat ze dat niet gingen halen. De blaadjes waren al een tikje slap. De bakjes hadden wellicht in de zon gestaan, ofzo. Ik heb wel eerder van deze bakjes met verse kruiden gekregen en deed ze dan meestal in de diepvries. Zo'n bakje komt dan wel weer van pas als je een grote pan soep of pasta of iets dergelijks kookt, waar de kruiden in passen. Maar deze hoeveelheid was gewoon teveel. Want wanneer gebruik je nu een heel bakje salie in één keer? En hoelang doe je er dan over voordat je 20 bakjes verwerkt hebt? Veel te lang!

Ik ging daarom over naar plan b: drogen. Ik heb een grote voedseldroger met 9 roosters. Daar kun je dus best veel tegelijk op kwijt. Maar deze hoeveelheid paste toch niet in één keer erin. Voedsel wat je wil drogen moet je namelijk royaal uitleggen op de roosters, zodat de lucht er aan alle kanten goed langs kan. Ok. Dan in twee keer.

Ik knipte met een schaartje de blaadjes van de helft van de stengels en legde ze op de roosters.



Vervolgens ging het apparaat op 38 graden en de timer op 12 uur. Na die 12 uur had ik de helft van de salie prachtig gedroogd. Tijd voor de andere helft. Zo eenvoudig gaat dat.

Vanmorgen heb ik de tweede portie blaadjes uit m'n apparaat gehaald. En nu heb ik een schitterende hoeveelheid gedroogde salie. Heel lang houdbaar. Het zit in potten van doorzichtig glas. Eigenlijk moeten kruiden in van die bruine potten bewaard worden, beschermd tegen (zon)licht. Maar door de potten in een kast te zetten is dat probleem van de baan.

Met een minimum aan inspanning en voor een paar luttele eurootjes heb ik nu voor jaren salie. Salie om thee van te trekken als er iemand last heeft van keelpijn of van hoest. Salie om een gorgeldrank van te trekken voor als er iemand last heeft van ontstoken tandvlees. Salie om thee van te trekken voor wie last heeft van z'n spijsvertering. Salie die lekker mee kan trekken in stoofpotten met lam, kip of konijn. Salie die het goed doet in pastasauzen. Enzovoorts.

Hoe rijk kan je zijn met twee potten salie?