woensdag 27 mei 2015

Cookies pressen

Vandaag heb ik geprofiteerd van de flow, waar ik gisteren in kwam. Lekker hoor. Gewoon weer een lijst gemaakt en afstrepen maar. Hoe simpel kan het toch zijn. En wat doe je dan veel op een dag!

Er is nog één ding niet afgestreept: strijken. Vanmorgen vroeg heb ik al wel even achter de plank gestaan, maar ik wil wat extra's doen. Zo met de zomerdag is er toch meer te strijken dan in de winter, als er veel wollen truien enzo gedragen worden. En daarnaast wordt er 's zomers ook meer vuil gemaakt. Maar hoe heerlijk is het als alles steeds lekker buiten kan drogen. Dat geeft zo'n heerlijk luchtje aan je was! En met een beetje wind zijn er veel kreukels alvast uitgewapperd.

De werkzaamheden van vandaag waren weer divers. Het gewone opruim- en poetswerk natuurlijk. En wassen en brood bakken en de maandboodschappen bestellen. En even naar school rijden voor de wekelijkse melkemmer. Allemaal niets bijzonders.

brooddegen in de narijs

Voor vanmiddag had ik o.a. koekjes bakken op het programma staan. Ook al niet bijzonder. Hoewel? Ik had bedacht om nu vanmiddag eindelijk eens de cookiepress uit te proberen, die ik in januari voor mijn verjaardag kreeg. Op de één of andere manier was daar niet eerder van gekomen.

Zo'n cookiepress is een soort pistool. Je doet er koekdeeg in en haalt vervolgens de ¨trekker¨ over. Uit de ¨loop¨ komt dan een mooi gevormd koekje. Je kunt verschillende malletjes op de ¨loop¨ zetten, zodat je steeds andere koekjes kunt maken.

Ik stond er wel even mee te klungelen. Er zat een summiere gebruiksaanwijzing bij en ook nog eens niet in het Nederlands. Maar toen ik het eenmaal dóórhad, bleek het supersimpel te zijn. Pang, pang, pang, pang en je hebt een bakplaat vol koekdeegjes. En het schoonmaken stelde gelukkig ook niets voor. Want dat wil bij zulke hulpmiddelen nog wel eens vies tegenvallen. De tijdwinst die het hulpmiddel je levert, ben je dan weer kwijt aan het schoonmaken.

Er zit maar één nadeel aan: de koekjes zijn nogal klein. Voor onszelf geen punt. Maar om ze visite voor te zetten, vind ik het bijna gierig. Ik denk, dat ik in dat geval uitnodig om vooral zoveel koekjes te nemen als men lekker vindt, of zo ;-).

Al met al: cookies pressen is leuk!






Wat er ook leuk was? Willem z'n collega had hem helemaal lekker gemaakt: een stuk procureur op de bbq. Dat moest echt het summum van lekker zijn. Willem wilde dus heel graag dat ik procureur klaarmaakte. Het hoefde niet op de bbq, maar mocht ook wel in de slowcooker. Mijn vader bracht een prachtige procureur en ik haalde vanmorgen m'n slowcooker maar eens uit de kast. Ik braadde het vlees in een braadpan rondom bruin en daarna ging het de slowcooker in. De hele dag heeft het vlees heel zachtjes staan smoren. Af en toe deed ik het deksel van de slowcooker om het vlees om te draaien. En lekker dat het dan rook! Het was een feestmaal vanavond. Lekker met verse spinazie en gekookte aardappels. En watermeloen toe.

En nog meer leuks: ik ga straks met Koos naar de Mac. Koos staat er niet heel best voor op school, maar wil graag over. We zijn een week of wat geleden samen keihard aan de slag gegaan. Gisteren had hij een toets Duits. In de meivakantie hadden we daar al wat aan gewerkt, maar nog lang niet alles. We maakten een planning en daar ging Koos: vrijdagavond een uur. Zaterdagavond een uur. Maandagmorgen vroeg een uur. Maandagavond een uur. En gisterenochtend nóg een uur. Steeds heb ik hem overhoord en de foutjes die hij maakte opnieuw laten leren en ook weer overhoord. Ter motivatie had ik hem gezegd: als je een zes of hoger haalt, gaan we samen naar de Mac. Koos kwam gisteren al opgelucht thuis: die toets was prima gegaan. Vandaag kwam het cijfer: een 8,8!!! Hij heeft daarmee meteen een vijf weggewerkt. Super dus. We gaan het straks fijn vieren. En nu maar op naar het volgende goede cijfer. Als hij níet overgaat, dan gaat hij in elk geval strijdend ten onder ;-).