maandag 10 augustus 2015

Dag 28: de verjaardag van Henk

Vrijdag, dag 28

Vandaag is het feest! Henk is jarig! Negen jaar is ons piepkuiken al! Ons jongste kind, die toch eigenlijk niet onze jongste is. Na hem werden onze Wilma en onze Theo geboren, die allebei slechts een paar uur hebben geleefd. Op een dag als vandaag piept het verdriet op dat diepe, eenzame plekje in mijn moederhart toch weer even fel op. Maar daar hoeft Henk niets van te merken. Voor hem is het vandaag:

Feest!

Als ik, zoals gewoonlijk, al vroeg in de weer ben met de was en de rommel, komt ineens Willem ook naar beneden. Dat ben ik niet van hem gewend, want hij vindt het heerlijk om wat uit te slapen. Maar vandaag heeft hij een goede reden. Henk zou van ons een computer krijgen. Een simpel instapmodelletje. Eigenlijk is het een afgeschreven computer van het bedrijf waar Willem werkt. Maar met een bij elkaar gescharreld beeldscherm, toetsenbord en muis, is het precies een leuke set voor Henk. Willem had echter nog geen tijd gehad om er dingen vanaf te halen en andere dingen op te zetten. En daarvoor kwam hij nu dus vroeg uit z'n bed. Handig hoor, zo'n computer-vader :-).

Willem maakte de computer helemaal startklaar en zette nog een leuke tekst met foto's erop als achtergrond. Ziezo. Nu een groot kleed erover en dan maar wachten tot Henk naar beneden komt.

Daar hoeven we niet lang op te wachten. Met een glunderend gezicht stapt hij de kamer binnen: jarig! Eindelijk!!



We feliciteren Henk en dan mag hij eens gaan kijken, wat voor kado er onder het kleed zit. Wat is hij blij! Een eigen computer! We horen hem daarna de eerste paar uren niet meer :-).






Ik ga aan de slag om alles in orde te maken voor het feest. Het is heerlijk weer en dus zet ik de stoelen met de kussentjes enzo buiten klaar. Vanmiddag zullen de oma's en opa komen. En Geertje met de kinderen. Ik bak een pruimentaart, zoals ik die deze week ook voor de kookrubriek heb gebakken. Ik kom alleen wat pruimen te kort, dus vervang ik een deel door appelschijfjes. Het wordt dus een pruim-appeltaart. Mmm, wat ruikt het lekker!

Samen met Maaike haal ik nog wat boodschappen. Nog een taart, snoepjes, chips, worst, chocolade, frisdrank. Ongemerkt loop je dan toch nog weer te slepen.

Intussen wordt het warmer en warmer. Buiten zitten gaat hem niet worden. Het is té warm. Zeker voor mijn ouders, die daar niet goed tegen kunnen. Snel maken we het daarom binnen ook in orde. De rommel wordt opgeruimd, we slingeren er een stofzuiger en een sopdoekje door. Aanrecht leeg. Zo! Tijd om koffie en thee te gaan zetten.

Het wordt een gezellige middag. Met taart en visite en kadootjes. Van opa en oma Bakker krijgt Henk een koptelefoon voor aan zijn computer. Dat is super, want er zaten geen geluidsboxjes bij. En zonder geluid begin je niet zoveel, behalve een tekenprogrammaatje. Oma Luijk brengt Pim Pam Pet mee en een soort reis-ganzenbord. Ook al zo leuk. En dan nog kadootjes van Geertje en de neefjes. Het is één grote verwennerij.





We kunnen 's avonds gelukkig lekker buiten eten. De zon is uit de achtertuin en het is een heerlijke zomeravond.

We eten gebakken aardappels met sla en er is keuze uit kokkels en kip.

kokkels

Na het eten ga ik even uitrusten. Ik ben dan ook al vanaf half zes vanmorgen in touw. Ik verwacht vanavond niet veel visite meer. Maar dat loopt anders. Het wordt nog een gezellige drukte. En het eindigt in een soort waterballet, want Henk krijgt van Dirk een enorm waterpistool, wat uitgebreid getest dient te worden ;-).

Het is al laat als Henk eindelijk naar bed gaat. Wat is hij moe! Jarig zijn is dan ook wel heel vermoeiend. Morgen maar een rustig thuis-dagje doen.