donderdag 13 augustus 2015

Dag 33: kamperen en goodbye

Woensdag, dag 33

Op deze dag gaat al vroeg de telefoon. Het is het telefoontje, wat we al een poosje verwachtten: de broer van mijn moeder, mijn ome Wim, is overleden. Verdriet en rouw in de familie. Het is de eerste uit het gezin van mijn moeder, die nu is overleden. Ome Wim is 85 jaar geworden. En hoewel hij geen deel uitmaakte van ons dagelijks leven (hij woonde niet bij ons op het dorp), is het toch verdrietig, dat hij er niet meer is. Mijn moeder vroeg me bij haar langs te komen, om de advertentie voor in de krant in orde te maken. Natuurlijk. Geen punt. Ik moest alleen eerst naar Dordrecht om Dirk en zijn maat Adriaan op de trein te gaan zetten.

Dirk en Aad doen een citytrip. Ze hebben een treinkaart waarmee ze door Europa kunnen reizen en er staan heel wat steden op hun lijstje. Alles is goed voorbereid, inclusief overnachtingen, bezienswaardigheden, benodigde informatie en kaartjes etc.

Eén ding ontbrak. Maar daar kwam Dirk nog achter al voor ik m'n auto gestart had. Z'n bergschoenen! Die moesten nog aan z'n backpack worden vastgemaakt. Toen was echt alles compleet. We reden naar Aad. Ook daar stond een enorme backpack (met bungelende bergschoenen) gereed. Op naar Dordt CS. Daarvandaan zouden ze eerst naar Amsterdam treinen. En als ze daar een paar uurtjes hadden rondgeboemeld, zouden ze naar Berlijn vertrekken. Leuk en spannend.

Dirk kocht in Dordt nog een OV-kaart om daarmee naar Amsterdam te reizen. En daar gingen de mannen dan! Goodbye!!

Snel reed ik naar mijn moeder. We zaten zo maar even aan de keukentafel te praten. En dat was goed.

Bij thuiskomst deed ik snel m'n huishoudelijke rondje. En daarna pakte ik alles in om naar Ouddorp te gaan. Want daar waren immers Willem, Jan en Henk fijn aan het kamperen! Ze zouden om 11 uur van de camping vertrekken en naar 'ons plekje' op de Brouwersdam gaan. Daar zou ik dan naar toe komen met de lunch. We zouden er dan nog maar weer een (kort) stranddagje van maken.

Ik had intussen al heel wat appjes met fotootjes en filmpjes van de kampeerders ontvangen. Later hoorde ik alle verhalen:

Ze waren gisterenavond rond half 8 op camping Brouwersdam aangekomen. Camping Brouwersdam is een spiksplinternieuwe camping, aan het begin van de Brouwersdam (aan de Ouddorp kant). Er was iemand bij de receptie die aanwijzingen gaf. Ze kregen een prachtig plekje toegewezen om hun tentje op te gaan zetten.

Jan ontpopte zich als een echte tent-opzetter! Binnen een uur stond alles er keurig strak bij.

Tijd voor iets lekkers en wat te drinken!

Tegen het vallen van de avond ging Willem met de jongens een wandeling doen. Ze wilden naar de vuurtoren lopen. Maar dat was veel te ver. Zeker voor Jan, die barrevoets was ;-). Evengoed was het wel leuk om toch een flink eindje om te gaan.

In de tent werden daarna de spelletjes gepakt. Nog heel lang hebben ze zitten Pim Pam Petten en Ganzenborden.

Eigenlijk wilden ze nog graag even douchen. Maar ze hadden te horen gekregen, dat de douches kapot waren. Er was alleen koud water. En een koude douche? Daar hadden ze geen zin in, hoor!

Dus rolden ze zich maar zo in hun slaapzakken. Ze hebben heerlijk geslapen. Tot half 9!

Er was een simpel ontbijt van ontbijtcrackers. De douches bleken inmiddels gemaakt. Hoera! Ze namen allemaal een lekkere, warme douche. Ik had een hele zak met munten voor de douche meegegeven, want soms ben je amper nat en dan is zo'n muntje al verbruikt. Maar dat was hier niet zo. Op één muntje kon je heerlijk en voldoende lang douchen.

De mannen gingen aan de slag om de tent weer keurig af te breken en op te ruimen. De slaapzakken, matjes, het luchtbed. Alles werd opgerold en in de auto gebracht. Het kamperen was echt een succes geweest. En wie weet gaan we/ze nog wel eens wat uitgebreider terug naar deze fijne camping!

Omdat het ontbijt wat karig was geweest, reed Willem eerst naar een benzinestation voor een bakkie koffie. Jan en Henk mochten een ijsje uitkiezen. En met een verse krant reed Willem weer naar het strand (hé dat rijmt ;-).

Ik ging later van huis, dat mijn bedoeling was. Maaike wilde namelijk graag mee, maar die wist niet, dat ik om 11 uur wilde vertrekken. Ze was met Koos naar de sportschool gegaan en onbereikbaar :-(. Maar goed, ze kwam weer boven water en om kwart over 12 reden we dan toch naar Ouddorp.

Brrr! Het was echt koud daar! Ik was blij met mijn thermoskan hete thee en mijn trui. Er vielen ook wat spatjes regen.

Maar niet getreurd. We smulden eerst van een heerlijke, verlate lunch. En al snel daarna begon het weer op te knappen. Het werd helderder en zonniger. De truien gingen uit. En nog weer wat later werd het zelfs warm! Het was nog een toer om de jongens om 4 uur zover te krijgen, dat ze in de auto stapten voor de terugreis. Een bak zoutjes voor op de achterbank was het tovermiddel :-).

We moesten vandaag heus op tijd weg. Ik wilde voor de hele meute eten koken en daarna zou ik Willem naar Schiphol gaan brengen.

En zo gebeurde.

Voordat we naar Schiphol reden, gingen we nog even bij mijn ouders langs. Willem wilde ook graag even persoonlijk condoleren en daar niet mee wachten tot hij DV vrijdagavond weer thuiskomt. Ook reden we nog even langs de supermarkt. Willem wilde haargel meenemen, maar wij hebben alleen van die familiepotten. Ik had natuurlijk een klodder in een potje kunnen doen. Achteraf was dat slimmer geweest. Ik kocht een dure tube gel (4,69), maar die is later op Schiphol zó de vuilnisbak in gegaan. Het was namelijk meer dan 100 ml. en dat is de max. O. Weer wat geleerd.

Afijn. Daar ging Willem dan. Op naar Manchester. Hij gaat daar voor een level 2 certificering van CMS Umbraco. Hij doet dat op eigen initiatief en niet via z'n werkgever. Vandaar dat het in de vakantie gebeurt.

Nog een keer goodbye dus, vandaag. Nog even en de familie heeft deze zomer zo ongeveer in heel Europa rondgezworven.

Van Dirk komen er inmiddels gave foto's uit Berlijn. Leuk om zo te kunnen meegenieten. Vanuit m'n eenzame tweepersoonbed, waar ik nu zomaar 3 nachten alleen in slaap :-).