dinsdag 13 oktober 2015

Tussendoortjes

Met nog anderhalve week te gaan, voor de bruiloft, staat mijn planning redelijk strak. Raar hoeveel dingetjes er toch nog ineens voor de bruiloft gedaan moeten worden. De meisjes moeten nog schoenen en hoedjes, Jan z´n overhemd moet wat korter, ik moet nog een mooie panty kopen. Dat soort dingen. Maar ook: heen-en-weer ritjes van die en gene naar Dordrecht om in het huis nog een helpende hand te bieden. En last but not least moet natuurlijk ook ons huis er netjes uitzien.

Maar al is de planning nòg zo strak, gelukkig is er altijd nog wel een gaatje de vinden voor allerhande tussendoortjes. De dingetjes die op mijn weg komen, zeg maar.

Zo kwam mijn vader zaterdag een kistje aardbeien brengen. Prachtige, kleine, lekkere, Hollandse kasaardbeitjes. Om er jam van te maken voor het vakantiepotje. Hoe lief! Kijk, zo´n tussendoortje is helemaal niet erg, hoor. Met liefde en plezier heb ik 24 potjes jam gemaakt voor in mijn winkeltje. En toen ik toch bezig was, maakte ik meteen ook een nieuwe voorraad druivengelei. Zo. Nu is er tenminste weer wat keuze.


Ook mijn weckketel ging zaterdag aan. Vrijdag mocht ik nog weer een grote mand druiven bij iemand ophalen. Zonde om weg te gooien! Ik heb ze ontsapt en had toch weer een liter of 8 sap. Nu eens niet om zó op te drinken, of er gelei of siroop van te maken, maar als opzetje voor een nieuwe wijn.

Het wijntje zaterdag opzetten, ging hem niet meer worden. Dat tussendoortje werd verplaatst naar de maandag. Het had namelijk nogal wat voeten in aarde. Eerst moest ik een 10-liter bokaal wijn bottelen. Ik zocht de benodigde wijnflessen bij elkaar en kookte die in de weckketel in sulfietwater uit. Eén foute bacterie in je wijn en je hebt azijn. Er moet dus schoon gewerkt worden!


De wijn ging in de schone flessen. Kurken erop. Krimpfolietje erom. Nu alleen nog Willem lief aankijken. Die mag etiketten maken, want daar ben ik niet zo handig in.



In de vrijgekomen bokaal werd de nieuwe wijn opgezet. Ziezo. Daar heb ik voorlopig geen omkijken naar.



Vandaag een ander tussendoortje: de jury van de actie ¨Wie gun jij een keuken¨ komt langs! Spannend! Nog een paar dagen. Dan weten we wie de keuken gegund wordt...