maandag 7 december 2015

De rijkdom van een goede voorraad

Op de blogs, die ik volg, wordt het laatste jaar met grote regelmaat geschreven over ´minimalisme´. Sommigen hebben het minimalisme zódanig omarmd, dat hun huizen er wel ongeveer zó uit moeten zien:


Ik vind minimalisme ook fijn. Maar het hoeft niet zo extreem. Meestal heb ik 1 of 2 keer per jaar zo´n opruimaanval, waarin ik heel veel wegdoe uit m´n huis. Dan doe ik extra ritjes naar de Kringloopwinkel (alleen om te brengen!), gooi van alles op Marktplaats, geef het één en ander weg, en stort de kliko´s vol. Maar daarna ga ik weer over tot de gewone orde van de dag. Ik hoef zo nodig niet in een leeg huis te zitten ;-).

Wat ik echt nooit doe: minimaliseren in de voorraadkast. Ik ben juist dol op een royale voorraad. Het overkomt me dan ook maar heel, heel zelden, dat ik misgrijp. Ik hoef echt niet naar de buren voor een kopje suiker, een rol toiletpapier of een pak koffie. Voorraadbeheer is één van m´n weinige huisvrouwkwaliteiten waar ik trots op ben. En weet je? Het is zóóóó eenvoudig! Iedereen kan het leren.

Het toverwoord is: maandboodschappen. Ik heb daar al wel vaker over geschreven. Maar het is misschien voor nieuwe lezers wel leuk, om dat nog eens voor het voetlicht te halen.

Maandboodschappen zijn alle houdbare boodschappen, die ik maar één keer in de maand haal. Nou ja...haal? Laat bezorgen. Ik doe dat nu al een jaar of 15 zo!

Hoe gaat dat dan in z´n werk? Heel simpel:
Ooit deed ik een keer de wekelijkse boodschappen. Dat was een hele waslijst. Toen de kassabon uit de kassa rolde, leek het wel of er een krant gedrukt werd ;-). Thuis heb ik aan de hand van die kassabon een boodschappenlijst voor 1 maand opgesteld. Dat is niet zo moeilijk: alle producten op de bon kwamen gewoon keer 4 of 5 op de lijst. Dit werd mijn basisvoorraadlijst.

Elke maand ga ik, als het weer de tijd voor de grote boodschappen is, met die lijst voor mijn kasten staan. Om de voorraad voor ons gezin te kunnen opbergen heb ik twee voorraadkasten (in de garage) en een koelkast. Lekker overzichtelijk. Ik kijk per product wat de voorraad is en vergelijk dat met wat er op de basisvoorraadlijst staat. Het verschil komt op mijn boodschappenlijst.

Voorbeeld: er staan nog 2 potten pindakaas in de kast. Op mijn basisvoorraadlijst staat: 9 pindakaas. Op mijn boodschappenlijst komt dus te staan: 7 pindakaas. Ik loop zo de hele lijst na. Dat kost maximaal 10 minuten. Vervolgens mail ik de boodschappenlijst naar de supermarkt en twee dagen later wordt alles bezorgd.

Ze brengen mijn bestelling met een bestelbusje. Het zou ook niet in een/mijn gewone auto passen ;-). Dat laten bezorgen is dus niet alleen luxe, maar ook noodzaak. De lege statiegeldflessen worden meteen ingenomen en ik betaal contant. 

Kijk, vrijdag werd alles weer bezorgd:



Zeven grote kratten vol en dan ook nog een doosje met diepvriesspullen. 

Het is altijd weer een heel klusje om de boodschappen netjes in de kasten te krijgen. De oude voorraad vooraan, de nieuwe erachter. Krat na krat haal ik leeg. En kijk. Hoe RIJK voel je je dan, met die heerlijk gevulde voorraadkasten?



Heel rijk! 

En nee, voor mij dus geen minimalisme in de voorraadkast. Niet vrijwillig in elk geval! Ik moet er niet aan denken.

Ik hoef nu het hele jaar geen boodschappen meer te doen. Klinkt dat even fijn? Nou ja, ik moet natuurlijk nog wel om wat vers-producten. Maar dat heeft niet veel te betekenen. Mijn vader zorgt voor vlees. Ik bak ons dagelijks brood (meel is ook voldoende op voorraad). Melk haal ik één keer in de week bij school (verse melk in een emmer van de boer). En aardappels/groenten/fruit? Nog een keer of twee inslaan. Dan ben ik rond. Yess! 

Ik ben aan het ´doen´ van de maandboodschappen misschien een uur kwijt. Tien minuten voor het opstellen van de lijst, de rest voor het uitpakken en in de kast zetten. Ik denk, dat er heel wat gezinnen zijn die die tijd minstens PER WEEK kwijt zijn. Misschien is het voor jou ook een idee, om te gaan maandboodschappen? Het scheel tijd. En natuurlijk ook geld: je komt nu niet in de verleiding om (niet heel erg nodige) aanbiedingen mee te slepen. Wat dat betreft ben ik misschien, ondanks mijn goed gevulde voorraadkasten, toch wel minimalistisch bezig: ik koop alleen wat ik nodig heb en dan nog vooral basis-ingrediënten.