maandag 4 januari 2016

Terugblikken en vooruit kijken

M´n eerste logje in 2016. Dit wordt er één van terugblikken en vooruitkijken. Maar dan wel in vogelvlucht ;-).

Eerst was daar het jaarlijkse oliebollenfestijn. Dat begon op 30 december met het poetsen van onze frituurpan. Onze frituurpan is, evenals ons gezin, bovenmaats. We hebben er één met een dubbele bak en in elke bak gaat 8 liter olie. Het kostte me anderhalf uur. Maar toen zag m´n pan er ook wel weer als nieuw uit en kon hij gevuld worden met verse zonnebloemolie.



Op Oudejaarsdag stond ik vroeg op, om het oliebollenbeslag te maken. Hans zou dit jaar het bakken op zich nemen en hij wilde graag om 8 uur beginnen. Ok dan :-). Gelukkig had ik dit jaar het handig aangepakt, die beslagmakerij! Ik had de speciekuip en de mixer geannexeerd, die Hans pas gebruikte bij het stucen van de garagemuur. Uiteraard waren die kuip en de mixer net zo grondig gepoetst als de frituurpan :-).


De boormachine was opgeladen en er lag een extra accu als reserve klaar. Met deze uitrusting kon ik in één keer beslag maken van 8 pond bloem.


Het beslag rees als een malle en om 8 uur kon Hans inderdaad aan de slag. Ik was steeds te gierig geweest om 80 cent (of meer) bij een oliebollenkraam uit te geven aan een oliebol, maar het water liep me al wekenlang door de mond. Ik ben echt dol op oliebollen. En hé, wat smaakte die eerste bol dan ook fantastisch! En hoe heerlijk luchtig was -ie!




Er hoeft van mij niet perse poedersuiker over. Maar anderen denken daar anders over. Poedersuiker maken we trouwens zelf wel, hoor. Gewoon kristalsuiker malen in de blender. Poedersuiker voor een prikkie.


Na tweeëneenhalf uur bakken, lagen er 190 bollen en was het tijd voor de beignets (die hier appelflappen heten). Het beslag en de appelringen had ik inmiddels al klaarstaan. Hans kon zo door bakken.


Het was heerlijk, dat ik me verder niet met de bakkerij hoefde te bemoeien, want ik had nog werk zat, op deze laatste dag van het jaar. Ik had een bestelling voor breekbroden.


En uiteraard moest de was bijgewerkt worden.


Het kwam allemaal goed. Om 10 over 7 ´s avonds stapten we de deur uit, om naar de Oudejaarsavondkerkdienst te gaan. En na de dienst was het tijd voor puzzelen en spelletjes (Scrabble). Zo was het middernacht voordat we er erg in hadden en brak 2016 aan.

Wat zal dit nieuwe jaar ons brengen?

In elk geval veel visite :-). Want op 1 januari is het traditie dat schoonmama bij ons is en de hele familie haar en elkaar Gelukkig Nieuwjaar komt wensen. En dus had ik het druk, die eerste dag van het jaar. Alles werd klaargezet voor de ontvangst.




Het was de hele middag een drukte van belang. Fijn om iedereen te zien, ook al had ik niet veel tijd om praatjes te maken. 

´s Avonds heb ik me-time genomen: lekker languit in bad enzo :-).

De volgende dag was alweer een speciale: mijn verjaardag. Die vieren we nooit officieel, maar evengoed was het gezellig. Eerst was ik met m´n zussen en zwagers bij mijn ouders om daar Gelukkig Nieuwjaar te wensen. En daar werd ik natuurlijk meteen gefeliciteerd en verwend met kado´s.

We deden aansluitend wat boodschapjes en toen we terugkwamen, was de bloemist langs geweest. Ik ben, geloof ik, nog nooit zo in de bloemetjes gezet!



Zondag was het de rustdag. En meteen de laatste dag van de Kerstvakantie. Wat is die weer omgevlogen!! We moeten/mogen weer aan de slag!

Vandaag was het dus weer ´gewoon´. Alleen Maaike had nog een dag vrij. En Jan en Hans hoefden pas laat te beginnen. Maar verder was iedereen weer aan het werk of naar school en had ik het huis weer voor mezelf.

Al voor het ontbijt had ik m´n droogoven aan staan met appelringen.



Willem kreeg de gebruikelijke salade weer mee naar z´n werk.


Tijdens het koffiedrinken legde ik wat puzzlestukjes. De puzzle is bijna af en het deel wat ik nog moet, moet ik bij daglicht doen. Anders zie ik het niet goed.


Er waren natuurlijk weer bergen was.



Dacht je dat dit alles was? Mis! Aan de andere kant van de wastafel stond nog zoiets:



Maar ik laat me niet gek maken. Ik heb geen wasdroger en dus kan ik simpelweg niet meer wassen, dan wat er aan was op de droogrekjes/waslijnen past. Dat zijn zegge en schrijve drie wassen. Maar als ik dat trouw elke dag van de week doe, ben ik aan het einde van de week ook wel weer bij ;-).

Tussen de middag was er weer eens een fatsoenlijke lunch, aan een gedekte tafel. Gezellig met Henk en Maaike.



De dagelijkse dingen passeerden de revue: Bed afhalen en verschonen, bedden opmaken, wassen ophangen, wc-tje boenen....



En kijk, ´s middags waren de appelringen klaar en kon ik ze inpakken voor in m´n shop.



In de koelkast stond nog een glas met 3 eiwitten. Die waren over van het ijs maken met de kerst. (daar gebruik ik alleen de dooiers voor). Ik maakte er meringues van.




En met aan het einde van de dag ´ouderwets´ koken voor 10 personen, was m´n dag aardig vol. Eigenlijk had ik voor vanavond ook nog wat klusjes op staan. Maar dat liep anders. Ik was de hele avond met kinderen bezig. Nuttig en nodig, zeg maar. En die klusjes lopen echt niet weg!

Wat betreft het vooruit kijken:

Ik krijg vaak de vraag, hoe ik het ´allemaal doe´.  Ik kan daar moeilijk woorden aan geven. Ik heb niet één of ander script liggen. Ik doe gewoon zoals het bij mij past. En daarover wil ik, ook dit jaar, weer lekker verder bloggen :-).