dinsdag 8 maart 2016

De aandacht verdelen

Iedere vrouw, die haar tweede kind verwacht, zal zich afvragen hoe dat ´straks´ dan moet: de aandacht (en trouwens ook de liefde!) verdelen over TWEE kinderen! Tja, dat is iets, wat je van tevoren je haast niet kunt voorstellen. Toch gaat dat, als het eenmaal zover is, nagenoeg ´vanzelf´.

Met een zo groot gezin en een zo grote familie als wij hebben, ben je eigenlijk nooit anders dan je aandacht aan het verdelen. En nee, ik zal niet zeggen, dat dat altijd ´vanzelf´ gaat. Want je moet er toch heus je best voor doen, om niet iemand tijdelijk een beetje te ´vergeten´. Ik las ooit van een moeder, die zich elke avond afvroeg, of ze elk kind die dag wel in de ogen had gekeken. Dat vind ik een goede vraag en het is een goede graadmeter, als je daar dan ´s avonds volmondig ´ja´ op kunt zeggen!

Aandacht verdelen over je werkzaamheden is nog zoiets. Natuurlijk: van vrouwen wordt verwacht dat ze kunnen multi-tasken. Maar ook dit gaat niet vanzelf! Altijd als je ergens een poosje geen aandacht aan schenkt, ga je dat op een dag merken. Dan is het ergens rommelig, of niet schoon, of er iets iets kapot gegaan, noem maar op. Veel mensen hebben grote moeite met het op de juiste manier verdelen van hun aandacht bij de huishoudelijke werkzaamheden. Vandaar dat het minimalisme zo´n hype is. Spullen die je niet hebt, hoeven ook je aandacht niet. Daar zit echt iets in!

Op dit moment wordt er iets van ons gevraagd, wat we nooit eerder zo bij de hand gehad hebben: onze aandacht verdelen over mijn vader en over mijn moeder. Beiden liggen namelijk in het ziekenhuis. En dan ook nog eens elk in een ander. De één in Dordrecht, de ander in Rotterdam. Mijn moeder ligt daar nu alweer ruim twee maanden. Met een kleine onderbreking in januari/februari. Mijn vader is vanmorgen opgenomen voor een (geplande) operatie.

Samen met mijn broer, zussen, schoonzus en zwagers hebben we een bezoekrooster opgesteld om voor allebei de ouders de bezoekuurtjes volgeboekt te krijgen.



En natuurlijk zorgen we ook met elkaar voor alle andere dingen die uit deze ziekenhuisopnames volgen. Het is heel fijn om dan met een saamhorig clubje te zijn. En leve de app, waarmee we zo handig alle informatie in één keer met iedereen kunnen delen.

En zo verdeel ik m´n tijd over huishouding, kinderen, ouders, m´n webwinkeltje en alles wat er aan noodzakelijks op mijn pad komt. Alles wat niet direct van belang is, kan wachten tot een later moment.

In Willem z´n familie is er rouw gekomen, doordat zaterdag een oom overleed. Natuurlijk willen we naar de condoléance, ook al kost het ons een hele avond, vanwege ver weg. Dat geeft niets. We maken met liefde tijd hiervoor.

Er zijn genoeg andere zaken, die best even wachten kunnen. Of zelfs gecanceld. Want ook daar word je vanzelf bedreven in, als dat nodig is!