maandag 11 juli 2016

Vette pech en weinig uitgevoerd

Vandaag was het de eerste dag van de zomervakantie! Heerlijk! Ook voor Henk zijn de schooldeuren voor zes weken dicht gegaan :-).

Maar deze eerste vakantiedag verliep niet direct feestelijk. Integendeel. Het begon met vette pech!

Hans had, vlak voor zijn examen begon, een klasse-uitje gehad met een strandwandeling. Toen hij thuiskwam, miste hij z´n portemonnee. Balen, want daar zat dan niet veel geld in, maar wél z´n id-kaart. Hij belde met de busmaatschappij, om te vragen, of z´n portemonnee gevonden was. Helaas. Nee.

Een week of twee later, juist toen we van plan waren naar het gemeentehuis te gaan voor een nieuwe id-kaart, kreeg Hans z´n baas een telefoontje van de busmaatschappij: Hans z´n portemonnee was gevonden! En omdat er een kaartje van z´n baas in zat, werd die gebeld.

Wij blij! Er was echter één vervelend ding: de portemonnee werd niet opgestuurd, omdat er een id-kaart in zat. Hij moest, tijdens kantooruren, opgehaald worden op het kantoor van de busmaatschappij in Wateringen. Dat kwam behoorlijk slecht uit. Eerst overleden mijn ouders en stond ons hoofd er niet naar om achter die portemonnee aan te gaan. Een collega van Hans moest een keer in de buurt (in Scheveningen) werken en samen zouden ze dan langs Wateringen gaan. Maar om welke reden dan ook (ben ik vergeten), is dat niet doorgegaan. Dirk ging op een vrijdag met een vriendengroepje naar Scheveningen en wilde best langs Wateringen. Helaas kreeg hij Hans die middag niet aan de telefoon (telefoon kapot), voor het adres. Weer mislukt :-(. Hans wilde op zich wel met het OV, maar afgezien van het feit, dat dat bij ons vandaan een wereldreis is, is het op z´n werk zó druk, dat hij het niet kon maken om voor zoiets een dag(deel) vrij te nemen. En dus duurde het maar en duurde het maar.

Afijn. Anderhalve week geleden werd ik door de busmaatschappij gebeld. Of we die portemonnee nog kwamen halen. Jazeker! Ik vertelde, dat ik van plan was om hem de komende week op te halen, omdat we de id-kaart nodig hadden voor bij een dokter. OK. Ten overvloede werd het adres en het telefoonnummer nog een keer uitgewisseld.

Vorige week had ik echter met geen mogelijkheid de tijd om heen-en-weer naar Wateringen te rijden (tijdens kantooruren, he) en dus besloot ik de vakantie vandaag te beginnen met een vroege rit en éérst om die portemonnee te gaan. Om kwart over 8 reed ik weg!

Pas tegen half 10 arriveerde ik op het juiste adres. Mijn Tomtom is namelijk nogal verouderd en tot twee keer toe werd ik verkeerd gestuurd. Maar ik wás er dan toch! De schrik sloeg me om het hart, toen het kantoor er erg verlaten uitzag en er op mijn bellen niet direct werd opengedaan. Ze zouden toch niet gesloten zijn? Maar gelukkig, daar kwam iemand! Het bleek de baas te zijn. Ik vertelde, dat ik om de portemonnee kwam, waarvoor gebeld was. Ik mocht binnenkomen en de meneer zou de portemonnee voor me pakken. Helaas! Portemonnee weg! De meneer belde naar één van zijn mensen (die inderdaad met vakantie bleken te zijn) en die wist te vertellen, dat de glazenwasser was geweest en dat alles uit de vensterbank was gehaald en op één hoop was gegooid. En alles zou weggegooid zijn......

De meneer vroeg me m´n telefoonnummer achter te laten. Hij zou gaan zoeken in de vuilnis en nog navraag doen bij iemand, die die middag naar kantoor zou komen.

Helaas werd ik vanmiddag gebeld, dat vrijdag de vuilnisman was geweest. Portemonnee weg :-(. Met id-kaart. Met twee anonieme ov-kaarten. Met één gepersonaliseerde ov-kaart. Met een dinercard van 75 euro (had Hans gewonnen)....Wat een strop! En dan ook nog benzine verreden en twee uur lang onderweg geweest voor niets. Hè, het heeft echt m´n dag verknoeid. Ik kon het slecht van me af zetten.

Maar goed. Het is ´maar´ geld. En spullen die vervangen kunnen worden.

Dus heb ik m´n pakkie maar weer opgepakt en ben aan de slag gegaan. Ik heb samen met Henk de zwarte bessen uit de voortuin geplukt. Deze bessen heb ik op boompjes op stam, die ik in 2012 kocht. De boompjes doen het prima en de oogst was de moeite waard! Ik ga er zwartebessensiroop van maken.






Ook waren er pakjes in te pakken voor de webshop en toen ik ze ging wegbrengen naar postnl, knoopte ik er meteen een bezoekje aan de groentenkraam aan vast. Altijd leuk om even een gezellig praatje te maken en me te laten verrassen, door wat er over is. Er was o.a. witlof. Dat kwam meteen vanavond op het menu. Lekker met een kaassaus, natuurlijk zelfgemaakt, waarvoor ik de geraspte kaas gebruikte, die ik van de buurvrouw/kaasboer van de groentenboer meekreeg.

Ik had heel wat plannetjes, voor vandaag. Maar ze zijn niet allemaal uitgevoerd. Wat ik wel gedaan heb? Ik heb een bovenmaatse pan (10 liter) met bieten gekookt.



Ik denk, dat ik ze ga inmaken op zoetzuur. Ook bakte ik brood. Gewone, simpele, bruine broden.



In de ovenwarmte maakte ik nog snel een plaat bietenchips. Mmmmm.



Er kwam bezoek aanwaaien en tijdens het kletsen hanteerde ik het spinnewiel. En dat was het zo´n beetje voor vandaag. Ik hoop morgen op een meer productieve dag, met minder pech!