maandag 19 september 2016

Landleven

Al zo´n 35 jaar duurt onze vriendschap! Begonnen in de schoolbank van de tweede klas van het VWO, waar we min of meer toevallig naast elkaar kwamen te zitten. En ondanks onze totaal verschillende levenslopen nog altijd hecht. Hoe mooi is dat? Nou, zó mooi, dat Wilma en ik al jaar en dag één dag in het jaar samen een dagje uit gaan (naast heel veel ´vrijdagavondvieringen´ het hele jaar door). Waar we dan naar toe gaan? Gewoon elk jaar iets anders. Dat bedenken we spontaan in niet meer dan 5 minuten tijd. Meestal komt er bij de één iets boven piepen en zegt de ander: ¨Oh, daar had ik juist ook aan zitten denken!¨ Tja, dat gaat zo, als je dezelfde smaak hebt :-).
Dit jaar kozen we voor een Landleven-dag in het Openluchtmuseum in Arnhem op vrijdag 9 september. En, o, wat hebben we genoten! Geweldig gewoon.

Een fotoverslagje van een superfijne dag. Niet helemaal op chronologische volgorde. Maar het geeft een goed beeld van wat we allemaal gezien hebben.


Gewoontegetrouw beginnen we de dag bij Wilma
 met koffie en wat lekkers.
´t Is nog vroeg en een beetje fris,
maar prima vertoeven in de tuin!
We bekijken echt álles. Eerst heel veel food-kraampjes.
Hier verkopen ze gerookte knoflook.
Het enige waar ik spijt van heb, dat ik het niet meegenomen heb!

We lunchen op een plekje met uitzicht op de tramhalte.
Leuk hoor, die reuring van bellende trammetjes en in- en
uitstappende mensen.

Kijk ons genieten in het zonnetje van onze
heerlijke, meegenomen lunch.
Zelfs de koffie ontbrak niet :-)

Zelf pakken we ook een paar keer de tram.
Hoe leuk is dat! Een tram met conducteur.
Doet me denken aan lijn 2 of 12 van Breeplein
naar Lombardijen, waar ik 35 jaar geleden regelmatig
gebruik van maakte

We lopen het terrein van de weckmarkt op.
Wat een gezelligheid, zo tussen het groen.

Op de weckmarkt

Heel veel jammetjes...

...en kruidenoliën enzo

En hé, daar ontmoeten we ineens een bekende.
Althans: ik word herkend door een lezeres,
die me vorig jaar heerlijke bruidskoekjes stuurde.
Nu stond ze in een kraampje met deze originele lolly´s met viooltjes.
Zelf gemaakt!
Door Marieke van http://www.sweetappetite.com/

Bij de kruidentuin kwijl ik bij de handgesponnen wolletjes,
geverfd met planten/kruiden

Wat prachtig, die zwaarbeladen takken

Hoewel het qua temperatuur hoog-zomer is,
zie je in de kruidentuin,
dat de herfst zijn intrede doet

Hier hou ik van. Een kraam met producten zonder fratsen.
Ketchup zonder overbodige toevoegingen.
Gewoon tomaten met kruiden.
Zo hoort het!

Lees het verhaal op:
http://www.deketchupfabriek.nl/de-ketchup/

Broden uit de houtgestookte oven.
Ook zoiets fijns!

Heel lang hebben we rondgehangen op het veldje van
¨Oerkoken¨
Wat was daar veel leuks te zien!
Koken natuurlijk. Op een buitenkachel.

Of gewoon boven een vuurtje met de pan aan een driepoot
En hé! Kijk wie we daar hebben! Klaske!
De kok van de kookrubriek van Landleven.
Ja, ik ben een groot fan van haar.


Een toevallige voorbijganger wil ons wel even op de foto zetten.
Toch mooier dan een selfie, waar je altijd maar nèt op past :-).

Prachtig, die herfstbloemen!

Even de kaart bestuderen. Nou ja....éven....
Wilma en ik zijn hier dus allebei even onnozel in :-)
Dus stonden we regelmatig de kaart alle kanten op te draaien,
om te bepalen hoe we moesten lopen.
En uiteindelijk gaven we het op en gingen maar op de bonnefooi

Een plaatje!
We hebben de dag helemaal uitgebuit tot sluitingstijd.
Daarna gingen we voor een snelle, maar heerlijke, foute, vette hap!
We hadden een beetje haast. Onze dag was namelijk nog niet om!
We ´moesten´ nog met Willem, Jan en Henk naar de
Molenmarkt in Kinderdijk.
Dat overslaan kon écht niet ;-)

En ja hoor, even na acht uur slenteren we op de Molenmarkt.
De mannen happen een visje

En Henk ´moet´ weer in de klomp.
Net als elk jaar.
Wanneer zal hij zich daar te groot voor voelen?

Altijd even mooi, die verlichte molens

Je wordt hier vanzelf stil.