zaterdag 15 oktober 2016

Strakke planning en het beloofde recept voor roggebrood

Mijn planning stond deze week behoorlijk strak. Voor het eerst sinds ik workshops geef, deed ik dat op twee dagen in plaats van op één. Er was een workshop op woensdag en één op vrijdag. Het was stevig aanpoten, maar toen de dames gisterenochtend rond kwart over 9 arriveerden stond alles klaar. Er was brood gebakken,


de was hing op (niet dat dat iets met de workshop van doen had, maar het was wel fijn ;-)) , er was brownie voor bij de koffie.



We konden aan de slag!
Ik werd verwend met een prachtig boeketje bloemen, wat nu gezellig op de salontafel staat. En iemand anders bracht lekkere zelfgemaakte siroopjes mee. Leuk is dat: je merkt vaak dat de vrouwen helemaal naar de workshop hebben uitgekeken.
Mijn missie is geslaagd, als ze na een paar uur vol inspiratie en zelfvertrouwen weggaan, om thuis ook heerlijk, eerlijk, voordelig, voedzaam brood te gaan bakken.

Meestal doe ik op de workshop ook voor, hoe je een vlechtbrood maakt. Met een klein beetje meer inspanning, maak je van een gewoon brood iets speciaals. Leuk om weg te geven. Dat gebeurde dan ook met het brood, wat ik gisteren maakte. Dat ging naar m´n jarige schoonzus :-).


Ik blijk trouwens prima te gedijen op een strakke planning. Op de één of andere manier lukt alles me beter als ik de touwtje strak in handen moet houden. Willem was tenminste gisterenmiddag aangenaam verrast, toen hij uit z´n werk thuiskwam. Het was voor mijn doen erg netjes :-). Kennelijk zijn er meer mannen, die van hun (thuisblijf)vrouwen verwachten, dat het spic en span is, als ze uit hun werk komen. M´n schoondochter appte deze week deze hilarische afbeelding door:



Maar goed. Het is dus goed gekomen met die workshops en het opruimen enzo. Vandaag staat de planning opnieuw strak, omdat we eerst Henk z´n kinderfeestje geven en meteen daarna naar een jarig nichtje gaan. En als kers op de taart staat er een psalmzangavond op het programma. 

Eén van de deelnemers aan de workshop van gisteren vroeg, of ik op deze blog mijn recept voor roggebrood wilde delen. Dat had ik immers ooit beloofd. Dat is waar! Ik heb het voor de grap nagekeken: ik beloofde dat al in april! Hoog tijd dus om die belofte in te wisselen. Ik heb dit recept inmiddels een keer voor de kookrubriek van Terdege gemaakt. Ik haal het recept en de foto´s dus uit mijn archief en laat het hieronder volgen.

Iedereen een fijne dag vandaag!


Roggebrood
Ingrediënten:
500 gram volkoren roggemeel
225 ml water
3 el appelstroop
10 gr zout
100 gram gedroogde cranberry´s
50 gram pompoenpitten
eventueel: gebroken lijnzaad
Breng het water aan de kook. Roer met een garde de appelstroop en het zout erdoor. Doe het roggemeel in een kom en giet er het water/appelstroopmengsel bij. Roer het met een lepel wat door elkaar. Doe de cranberry´s en pompoenpitten erbij en kneed alles tot een compacte bal. Als het deeg te nat is, doe er dan wat meel bij. Valt de bal door droogte uiteen, doe er dan wat water bij.
Vorm de bal tot een rol. Het deeg voor uw roggebrood is nu klaar, maar u kunt de rol ook nog door bijvoorbeeld gebroken lijnzaad rollen. Bevochtig hiervoor de deegrol met water. Strooi royaal lijnzaad op uw werkblad en rol het deeg er doorheen.
Breng een grote pan water aan de kook. Knoop de deegrol in een schone theedoek en doe hem in de pan. Houd het water tegen de kook aan en kook het brood in ongeveer drie uur gaar. Laat het brood afkoelen en snijd het in dunne plakjes.

de ingrediënten
In kokend water

Bijschrift toevoegen


Roggemeel haal je bij de molen, bij een goed gesorteerde supermarkt, of online, bijvoorbeeld in mijn webshop.