vrijdag 18 november 2016

Vele kleintjes maken één grote

Ik sta in de bespaarstand. En dat voelt prima. Wel moet ik af en toe consessies doen. Als ik moet kiezen tussen goedkoop of iets minder gezond, dan kies ik (nu) voor goedkoop. Als ik moet kiezen voor goedkoop of iets lekkerder, dan kies ik (nu) voor goedkoop. Enzovoorts.

Gisterenavond deed ik zo consessies bij het koken van macaroni. Normaal gesproken koop ik volkoren macaroni, vanwege meer vezels, meer voedingswaarde enzovoorts. Nu kocht ik de allergoedkoopste macaroni bij Albert Heijn. En dat was witte. Dat scheelde me echt teveel in prijs in vergelijking met de volkoren versie. Ik betaalde 39 cent per 500 gram voor de Basic versie. Normaal gesproken gaat er lekker veel groenten in en voor de vleeseters (runder) gehakt. Het gehakt is het duurste ingrediënt. Weglaten? Dan maak ik geen vrienden ;-). Vooral Willem is een echte vleeseter. Ik had nog een restje gehakt in de koelkast en besloot daar een blik boterhamworst bij te doen. Ik kocht een groot blik met 440 gram worst voor 1,19. En ja, daar zaten e-nummers in, die je níet in gehakt aantreft. En die ik liever ook niet voorschotel. Een consessie toch maar weer...De macaroni viel uiteindelijk erg lekker uit en de pan ging tot de bodem toe leeg. 

De laatste tijd kom ik vaak bij Albert Heijn. Dat komt, omdat het postkantoor er tegenover zit. En daar kom ik elke dag om de pakketjes van m´n webshop te brengen. Het is dan een kleine moeite om even naar binnen te wippen voor een verloren boodschapje. Ik check dan meteen of ik 50% kortingsstickers tegenkom op artikelen die ik nodig heb. Gisteren ging ik om vleeswaren. Leendert en Hans nemen regelmatig vleeswaren mee naar hun werk voor op de boterham en die waren helemaal op. Tot mijn vreugde kwam ik afgeprijsde vleeswaren tegen. Ze waren aan de datum. Maar dat wil niet zeggen, dat ze dan niet meer te eten zijn natuurlijk! Ik blijf wel altijd goed opletten. Als zo´n sticker op één of andere dure, ambachtelijke, speciaal gesneden of weet-ik-veel wat voor exotische vleeswaren zit, dan ben ik, óók met 50% korting nog duur uit in vergelijking met de gewone basis-vleeswaren.


Verderop in de winkel viel mijn oog op twee potten Basic fritessaus met de beroemde sticker. Met de houdbaarheid was niets mis. Waarschijnlijk krijgt de fritessaus een ander etiketje ofzo. Normale prijs 0,60 en nu voor slechts 0,30. Jammer dat er niet méér stonden :-).


Vandaag kwam ik zomaar één fles afgeprijsde Basic currysaus tegen. Houdbaar tot ergens in 2018. Maar ik zag op het schap staan, dat er binnenkort nieuwe flessen komen. Er zit nu 1030 gram in voor 1,15. In de nieuwe flessen komt 990 gram. Ik ben benieuwd tegen welke prijs...Ik heb het vaker gezien: de prijs blijft hetzelfde, maar de inhoud van de verpakking wordt stiekem kleiner. Zo word je gewoon bedot dus. Maar goed. Ik heb die ene fles nu voor half geld. En dat is leuk. Evenals de twee flessen inmaakazijn, die ik met sticker kocht. Die komen wel weer van pas als ik iets op zoetzuur inmaak. Ook nam ik mosterd mee voor de halve prijs. Het was een dure mosterd, die nu, afgeprijsd, ietsiepietsie boven de Basic mosterd uitkwam. Ik was heel benieuwd hoe deze dure mosterd zou smaken. Nou, die bleek verrukkelijk!! Ik ga morgen kijken, of er nog wat afgeprijsde potten staan. Die neem ik dan fijn mee. De mosterd is nog heel lang houdbaar. Ik denk, dat het een merk is, wat eruit gaat.

Vandaag deed ik opnieuw consessies bij het eten koken. Deze keer consessie aan de smaak. Ik maakte gestoofde vis met (verse) worteltjes en doperwten en gekookte aardappels. En ja, die vis? Dat was de goedkoopste: diepvries koolvisfilet. Voor vier stuks betaalde ik 1,83. We waren vanavond met z´n twaalven. Dus kocht ik drie pakken. Voor ieder een stukje vis van 100 gram. ¨Wanneer eten we weer eens van die lekkere platte vissen, die opa altijd bracht,¨ vroeg Henk. Tja...mijn vader bracht geregeld verse tongetjes. En ook weleens (voor een feestdag) verse zalmmoten. Die tijd is voorbij, Henk....Verse vis is gewoon veel te duur voor ons grote gezin. Maar de koolvis was verder prima, hoor. De pan ging ook vandaag weer schoon leeg.

Ik kijk ook altijd even voor afgeprijsde vla, of andere toetjes. Met 50% korting is het soms voordeliger dan zelf maken. Maar als ik geen afgeprijsde pap tegenkom, maak ik het natuurlijk gewoon zelf. Gisteren maakte ik hopjesvla. Heel simpel:

Nodig:
1 liter melk
80 gram maizena
60 gram suiker (of meer, als je van zoet houdt)
2 tl oploskoffie

Breng de melk aan de kook, maar houd één kopje apart. Roer de maizena en de suiker met de apart gehouden melk tot een papje. Voeg het papje toe aan de kokende melk en roer goed door. Zet het gas uit en roer als laatste de oploskoffie erdoor. Laat afkoelen met een deksel op de pan, of leg een stukje huishoudplastic over de pap tegen velvorming. De hopjesvla is veel lichter dan die uit de winkel. Maar er zitten dan ook geen kleurstoffen in. De smaak is heerlijk. 

De oploskoffie was deze keer met dank aan Defensie. Koos was vorige week op bivak. Hij krijgt dan op sommige dagen een overlevingspakket uitgereikt. Daar zit van alles in en wat hij over houdt, levert hij bij mij in. En dat komt dan gewoon weer van pas :-).