maandag 10 juli 2017

Zomervakantie 2017, dag 1

Heel langzaam krabbel ik weer een beetje op. Maar al met al is deze eerste zomervakantiedag wel anders verlopen, dan wanneer ik niet ziek geweest was. Ik had namelijk het plan om op de eerste dag met een paar kinderen naar de markt in Gorinchem te gaan en daar om 12 uur het pauzeconcert bij te wonen, wat daar in de maand juli elke maandag wordt gegeven. Ik zie zoiets nog totaal niet zitten, omdat ik nog heel slap en futloos ben.

Toch krabbel ik weer wat op. Ik ben gisteren zelfs twee keer naar de kerk geweest en heb ook weer gekookt.

In deze vakantie blijven we heerlijk thuis. Dat was sowieso het plan, maar nu komt het extra mooi uit, omdat schoonmama over twee weken een nieuwe heup krijgt. Als ze dan thuis mag komen, kunnen wij haar helpen. #hetheeftzomoetenzijn.

Deze vakantietijd wil ik graag gebruiken om een extra opruimronde in ons huis te doen. Er zijn dingen die nog niet op hun plaats staan sinds de nieuwe vloer gelegd is. Verder is de garage weer aan de jaarlijkse uitmesterij toe. En er is op de slaapkamers ook achterstallig werk. Gelukkig heeft Maria enorm veel zin om mij te helpen en ook Maaike wil graag haar aandeel leveren. Met z´n drieën kunnen we hopelijk veel werk verzetten.

Ik had dus bedacht om vanmorgen alvast een klein begin te maken en samen met Maria van 10 uur tot 12 uur in de garage aan de slag te gaan. Maar oef. Wat viel het me tegen. Ik heb het zegge en schrijve anderhalf uur volgehouden en dan ook nog eens op een oma-manier: steeds even zitten. Het zweet liep me in straaltjes over de rug. En vanmiddag heb ik prompt anderhalf uur liggen slapen.

Maar trots dat we zijn, Maria en ik :-). Het beginnetje is er dan toch maar! Ik heb één grote doos vol rommel verzameld om weg te gooien. Verder kwam er wat op MP. Andere dingen kregen een betere plek, of gingen naar hun juiste plek. Al bezig zijnde hebben we meteen een kluslijst voor de mannen opgesteld. Want ook de klusserij loopt achter. Ik heb hem onder m´n koffiemolen aan de muur geplakt. Met een stift erbij, zodat ik er nog meer bij kan zetten en hopelijk ook dingen kan afstrepen.


En Willem en Hans, de goedzakken, zijn vanavond na het eten meteen naar de Bouwmarkt gegaan voor spullen. Ze maken LED-strips in de garage. Zo fijn! Eén strip hangt er al. Wordt vervolgd, want ik krijg er twee of drie. Super!

Na mijn middagdut wilde ik even naar de markt. Ik moest nog wat betalen bij mijn broer en ook bij de groentenboer. Ook wilde ik meteen groenten meenemen voor de komende dagen. Nu eens geen partijtje van van alles en nog wat, want ik heb geen puf om lang in de keuken te staan. Ik vroeg Henk, of hij mee wilde om mijn tas te dragen. Ja hoor, dat wilde hij best. Fijn! Meteen even een boek terug gebracht naar de bieb. En even rondgesnuffeld bij de Xenos. Ik kocht er een pakje met zakjes poeder om witte-chocolademelk mee te maken. Zoiets doe ik normaal nooit, maar is typisch iets om de vakantie te vieren. Net zoals ik tussen de middag boterhammen met gebakken ei en rucola-salade maakte en we dat buiten opsmikkelden. ¨Echt vakantie!¨ en: ¨Wat wil je nu eigenlijk nog méér?!¨ verzuchten we dan :-).

Thuis gekomen besloot ik te proberen om een lekkere Hollandse pot te koken: rundvlees, gekookte aardappeltjes, bloemkool met witte saus en, op verzoek, zelfgemaakte appelmoes. Het was heerlijk om te zien hoe Willem zat te smullen ;-). De liefde van de man... Samen met Hans een biertje erbij van een pakket wat Hans al een hele poos geleden kreeg en wat wonderlijk genoeg maar opgeopend bleef. Nu samen genieten dus! (¨Geniet, maar drink met je maten¨, zeggen ze hier dan).


Na het eten kon je me weer opvegen. Dus maar weer een uur naar bed. Het is niet anders. Bejaardentempo, ofzo. 

Sinds vrijdagavond heb ik het Handletteren opgepakt. Ik had er voor mijn verjaardag al een boek van gekregen en later in Zwolle twee pennen voor aangeschaft. Maar ik vond er eerder de tijd en de rust niet voor.  Nu vind ik het een fijne bezigheid. En vanavond, na de witte-chocolademelk, heb ik nog een poosje rustig zitten pennen.



Daarna nog een poosje gelezen. En nu maar hopen, dat ik morgen weer een beetje sterker ben! Het is op deze manier dan wel een vakantiedag geweest die anders was dan ´normaal´, toch is het soms best goed om rust te moeten nemen...