vrijdag 25 augustus 2017

Peuten en een zwervershol

Het wordt saai. Maar vandaag stond er dus alwéér een ´peut´ op het programma. De bekkenbodemfysiotherapeut in dit geval. Ze vroeg hoe het was gegaan in de afgelopen twee weken. Ik vertelde, dat ik heel veel pijn had gehad. Daar heeft ze in het consult haar oefeningen op afgestemd. Ik heb weer nieuwe oefeningen gekregen en moet over twee weken terug komen. Ik heb (in elk geval voor mezelf) nog nooit zo vaak achter elkaar bij een peut gezeten, geloof ik. Wat zou het fijn zijn, als het allemaal mag helpen tot genezing.

Toen ik thuiskwam twijfelde ik wat ik zou doen: de bijen (die moeten ingewinterd worden), óf de jongens d´r kamer. Die kamer won. Nu het zulk warm weer is, zijn de bijen zó druk. Dat kan ik beter op een wat koelere dag doen. De kamer dus.

Er slapen hier vier jongens op één slaapkamer: Hans, Koos, Jan en Henk. Op die kamer staan 2 stapelbedden en ertussen is 1 meter ruimte. Verder is er een kamerhoge kastenwand getimmerd, met 4 deuren. Voor elk kind 1 kast. Het is dus puur functioneel allemaal. Maar je wilt niet weten, hoeveel troep er door vier jongens gemaakt kan worden! Ze kunnen er in een paar dagen tijd zó´n bende van maken, dat we die kamer een ´zwervershol´ noemen. Zal ik het eens laten zien? Nou, vooruit. Een kiekje om het hoekje dan ;-).


Op zich is het allemaal ´droge rommel´, zoals mijn moeder dat altijd zei. En dus snel opgeruimd. Maar toch verbaast het me altijd weer, hóe nonchalant de jongens met hun leefruimte omgaan. Heel anders dan de meiden.

Afijn. Ik begon gewoon bij bed 1 en eindigde bij bed 4. De vuile kleren gingen in de was. Dat is een ergernis, hoor. Hoe vaak ik al niet gezegd heb, dat ze hun vuile was in de wasmand moeten doen!! Maar altijd weer vind ik van alles. Het was gewoon weer een complete berg :-(.


De schoenen gingen in de kast, in de la en op de schoenenplank. De ingepakte tassen heb ik aan de eigenaars gegeven en gesommeerd ze leeg te maken. De gescheurde Donald Ducks gingen bij het oud papier en de goede in de doos. Boeken in de boekenkast.  En de rommel mocht in de vuilnisbak. Het was toch weer een tasje vol!


Heerlijk! De bedden werden strak opgemaakt en daarna haalde ik de stofzuiger er doorheen. Ik hoop volgende week tijd te hebben om alles te soppen. Dan is het allemaal weer schoon en fris.



De bijzondere dingen die ik vond waren 1 euro en een naald. Die euro is bijzonder, omdat de jongens altijd blut zijn, maar toch geld laten slingeren :-). De naald lag in een bed en was een griezelige vondst. Je zou er toch op gaan liggen! Ik denk dat hij gebruikt is om een mobieltje open te maken voor het wisselen van een simkaart, ofzo. Waar zouden die jongens anders een naald voor nodig hebben :-).


Na de lunch bracht ik Henk naar school en dacht daarna even een rustmoment te pakken. Maar toen ik achterom thuiskwam, viel mijn oog op de goudsbloemen. Of eigenlijk: op wat er nog van over was! Dat was niet veel meer. En dat terwijl ik van plan was geweest om een hoeveelheid te drogen om er van alles en nog wat mee te doen. Ik besloot om in elk geval dat laatste beetje wat er bloeide veilig te stellen. Dan heb ik in elk geval nog genoeg om een lekker olietje te maken.



De oude planten rukte ik meteen maar uit. Meneer of mevrouw pad kwam ongerust kijken, wat ik aan het doen was met zijn of haar beschutting.


Toen ging de telefoon. Trijnie. ¨Mam, heeft u tijd voor een bakkie?¨ ¨Natuurlijk!¨ Ik ruimde nog snel even de keuken aan kant en zette koffie. We hadden een gezellig uurtje, zo vlak voordat ik de bestellingen moest gaan klaarmaken en wegbrengen.

Maaike kwam thuis uit haar werk en showde Trijnie vol trots de cavia-baby´s. De hele cavia-familie mocht even, onder streng toezicht, bij elkaar. Hoe schattig toch!


Voor het avondeten stonden er weer spullen uit de voorraad op het menu. Een filetrollade, die ik met korting kocht en ingevroren had. En rode kool. De kool was maar 1 kilo. Dat is wat krap voor 8 personen. Daarom ging er een kilo appel bij.




Vanavond kwam Dirk weer op de koffie. En Jan heeft een vriend te logeren. Zoete inval, vrijdagavond. Zo gaat dat. Het kwam in elke geval mooi uit, dat het zwervershol schoon was :-).