maandag 14 augustus 2017

Zomervakantie 2017, dag 35 en 36; eindelijk naar het strand!

We zijn alweer in de laatste week van de zomervakantie aangekomen. Voor Leendert, Hans en Koos was het vanmorgen uit met de pret. Zij moesten al vroeg aantreden en gingen weer met hun pakje brood onder de arm de deur uit naar hun werk.

Willem heeft heerlijk nog een hele week vrij! En dat houdt het vakantiegevoel nog even vast :-).

Gisteren hadden we voor het eerst sinds een paar weken weer eens de kerkbank vol zitten. En na de diensten zat ook onze eettafel weer gezellig vol. ´s Avonds hadden we een doopdienst gehad en bij het zondagavond-zingen-bij-de-piano zongen we een toepasselijk lied uit onze nieuwe zangbundel:

Mijn ouders brachten mij
naar ´t doopvont en daarbij
sprak toen Uw knecht voluit
Uw Naam met eerbied uit.

Het water op mijn hoofd
bewijst dat U belooft
dat U een groot getal
van zondaars redden zal.

Mijn voorhoofd draagt voortaan
(het zal steeds mèt mij gaan)
het teken van de doop.
Ik zondig niet goedkoop.

Het is een voorrecht dat
ik van U heb gehad.
Het is uw eigen merk.
Ik hoor nu bij de kerk.

U zette mij apart,
maar donker is mijn hart.
Het teken is wel groot,
maar redt niet van de dood.

Daarom houd ik mijn oog
tot U, o Heer´, omhoog
en bid om ´t eeuwig goed;
was mij toch in Uw bloed.

Willem leest na het zingen altijd nog een poosje voor. Dat kan ik elke ouder aanraden te doen, ook al zijn de kinderen al groot/groter. Soms is het lastig om een boek te vinden wat iedereen kan boeien. Met allerlei leeftijden is dat niet altijd te doen. We hebben een tijd lang twee voorleessessies gedaan: één voor de jonge kinderen en één voor de oudere kinderen. Maar inmiddels is het leeftijdsverschil niet echt storend meer en kunnen we met één ronde toe. Het is altijd een fijne afsluiting van de zondag.

Vanmorgen was ik al op tijd de deur uit om moe d´r kous aan te gaan trekken. Op de terugweg kwam ik langs de Dirk (supermarkt) en ging ik meteen even om wat aanbiedingen en om eieren. Ik krijg de aanbiedingen van de Dirk altijd per e-mail en maak dan een boodschappenlijstje. Het is niet zo, dat ik er wekelijks heenga. Maar als ik er dan toch langs rijd, dan is het leuk om het één en ander mee te pikken.

Toen ik thuis kwam was Willem hard aan het stofzuigen en daarna ging de mop over de vloer. Wat knapte dat lekker op! Het werkt fantastisch, die nieuwe (pvc-)vloer! Ik maakte ons havermout-ontbijt klaar en zette een bakkie koffie. Zo. Even een genietmomentje samen!

Er rijpte een plannetje. 
Het weer was prachtig! 
En wij zijn héél dol op de zee en het strand. 
En we waren daar nog heel de zomer niet geweest. 
En dat moesten we al wekenlang horen. 
En om te voorkomen, dat we in 2027 nóg zouden moeten horen, dat we in 2017 de héle zomer niet naar het strand waren geweest....
Je begrijpt het al: we gingen ein-de-lijk naar het strand!!!

Maar eerst was er nog werk aan de winkel. Er waren flink wat bestellingen in de webshop en die moesten toch heus de deur uit! Ik moest daarvoor ook nog Lamme Teun (advokaat) maken en kaneel inpakken. Even doorpakken dus!

Terwijl ik de pakketjes op het postkantoor afleverde, vloog Jan samen met z´n vriend even door de AH voor chocoladebroodjes en krentenbollen voor de lunch. En daar gingen we: met z´n vijven naar Ouddorp. Jan, vriend Gerard, Henk, Willem en ik.

We zijn er bijna

Het was zó lekker aan zee! Warm en licht en zonnig. De jongens zijn de hele middag in het water geweest. Willem en ik zaten fijn uit te rusten. Ik had mijn haakwerk meegenomen. Toch fijn om iets om handen te hebben. We keken, luisterden, praatten en laadden zo onze batterijen op. 




Sorry, de zee loopt leeg :-)
Ik hield m´n telefoon weer eens scheef

Het was kort en krachtig. Kort, omdat we weer op tijd thuis moesten zijn. Sowieso wilde ik koken voor de jongens, die de hele dag hard gewerkt hadden. En daarnaast zou de kapper om 19.00 present zijn om de jongens te kortwieken. Om half vijf moesten we de knullen de zee uit ´sleuren´ :-) en gingen we weer op huis aan.

Ik had geen zin in uitgebreid koken en koos voor een semi-kant-en-klaar maaltijd: gekruide krieltje, die ik frituurde. Een enorme bak salade erbij met ijsbergsla, gemengde sla, snoeptomaatjes, komkommer, feta en een lekkere dressing. Voor de vleeseters een kipschnitzel, gevuld met champignons. Een ijsje voor toe maakte de maaltijd kompleet. Ik had er de inkopen voor bij de Lidl gedaan en was nog geen 17,00 euro kwijt voor 9 personen. OK. Niet heel goedkoop. Maar toch veel voordeliger dan ergens iets afhalen of bestellen en het kostte nauwelijks meer moeite. Zo heb je als moeder toch ook eens vakantie (ook al vinden de kinderen dat ik ´altijd vakantie´ heb :-)).




De kapper kwam net voordat we klaar waren met eten en hapte nog even een ijsje mee. Daarna gingen er zes mannen onder de schaar door. Allemaal weer pico bello!




Zo konden Willem en ik nog even een bakkie gaan doen bij Willem z´n jongste broer, die jarig is. Het was gezellig om daar verwend te worden met verrukkelijke, zelfgemaakte taart. En om weer even bij te kletsen natuurlijk :-). Wat past er toch eigenlijk véél in een dag! Maar het is dan ook inmiddels bijna twaalf uur. De dag is vol! Tijd om de oogjes maar eens een poosje dicht te gaan doen.