vrijdag 29 september 2017

Huisgemaakte appelstroop


Vandaag maakte ik appelstroop. Als je dat wil doen om te besparen, dan moet je je appels voor niets of bijna voor niets hebben. Misschien heb je één of meerdere appelbomen? Dan is appelstroop maken een ideale oplossing om van je valfruit af te komen.

Ik had een kist Elstar appels, die gevallen waren en dus niet meer verkocht konden worden. De appels die gebutst waren bestemde ik voor de stroop. 


Omdat m´n weckpan er niet helemaal mee vol kwam, heb ik er ook nog wat andere appels bij gedaan.  Jonagolds, die nodig op moesten. 



Ik haalde de stickertjes eraf en deed ze in de ontsapper. Daar had ik voorlopig even geen omkijken naar. De gave Elstar appels haalde ik door m´n appelschilmachientje en Maaike legde de ringen op de roosters van mijn droogoventje. Zo kon ik mooi mijn voorraadje gedroogde appelringen weer wat aanvullen.


Er bleef een emmertje schillen en klokhuizen over. Een deel ging naar de konijnen en cavia´s. Die wisten daar wel raad mee :-).


De rest bestemde ik voor appelazijn.



Maar eerst ging ik verder met de appelstroop. De ontsapper had zijn werk gedaan. Het sap deed ik door een vergiet, waarin ik een gewassen en gestreken theedoek had gelegd, om het te zeven.




Er bleef ruim 3 liter sap over.


Dit ging in een pan en bracht ik aan de kook.
De sap moet je net zolang koken totdat er stroop overblijft. Dit duurt best lang, maar je hebt er verder geen werk aan. Alleen af en toe roeren in het voorbijgaan is genoeg.


Intussen zette ik de appelazijn op. Ik heb daar een speciale azijnpot van 5 liter voor. Maar je kunt het ook prima in een weckpot of iets dergelijks doen. Ik volgde het recept van weckenonline. Om de appelschillen en klokhuizen onder water te krijgen, had ik 4 liter water (met  20 gram gist) nodig. En nu is het een kwestie van gewoon afwachten. Makkelijk toch?


Er werd tussen de bedrijven door ook een vooraadje brood gebakken.


En een emmertje wasmiddel gemaakt.



En eten gekookt. Bami met zelfgemaakte pindasaus.



Gelijk met de bami was de appelstroop klaar. Het laatste stukje moet je altijd goed opletten. Dan gaat dat inkoken ineens heel snel. En je wil natuurlijk wel stroop overhouden, en geen blok appelbeton. Wat je overhoudt is ongeveer één tiende van het gewicht aan sap. In mijn geval dus ongeveer 300 gram appelstroop. Natuurlijk is dit wel de allerlekkerste appelstroop die je ooit geproefd hebt :-). En zonder een enkele toevoeging. Het is alleen appel.


Ook de broden waren klaar. Een vroegertje voor morgen, want dan hebben we plannen om weg te gaan.


Zo is de dag leuk gevuld geweest met keukengeneugten, naast alle andere dingen die langs kwamen. Ik ging voor het laatst naar de bekkenbodemfysiotherapeut. Ging naar de bank. Maakte bestellingen klaar en bracht die naar de post. Deed een aantal wassen. Deed een flinke strijk. Gaf de jongenskamer een goede beurt. Haakte zowaar nog wat toertjes aan mijn sjaal. Lekker veel gedaan, zonder dat ik het gevoel heb, dat ik het druk had. Dat zijn de mooiste werkdagen :-).