dinsdag 3 april 2018

Familiedagen

Donderdag had ik de hele dag een stagière. Een nichtje moest voor school een snuffelstage doen. Ze wil graag iets met voedsel gaan doen: bakker, horeca of wat dan ook. Dus kwam het verzoek, of ze een dag bij tante Teunie mocht meelopen. Natuurlijk. Gezellig hoor! Uiteraard heb ik er die dag een volledig keukenprogramma op losgelaten en mocht nichtje J. bij van alles en nog wat helpen.

Eerst maakten we heerlijke aspergetaartjes voor in de kookrubriek van Terdege. Dat was al bijna een ochtendvullend programma, want er moeten voor die rubriek ook altijd procesfoto´s worden gemaakt. Dat betekent, dat elk stapje van het recept moet worden vastgelegd. Dus steeds: handen wassen, spulletjes onder de fotolampen opstellen, foto´s maken en weer verder met de kokerij.


Aan het einde van de ochtend maakten we een uitgebreide lunch klaar: een omelet, gevuld met restjes van de vulling van de aspergetaartjes, pannenkoeken en uiteraard moesten ook de taartjes worden gekeurd.


En passant gaf ik m´n nichtje een mini-workshop brood bakken :-).




Halverwege de middag zat de stage-dag er op. Wat hadden we veel gedaan! En wat had J. veel geleerd. Het was erg gezellig, zo!

Het meeste leer je trouwens (vind ik althans) door gewoon te doen! Kijk maar: Hans naait gewoon even een scheur in zijn werkbroek dicht. Terwijl hij hem aan heeft, ja. Ha, ha.



Zaterdag was een ouderwetse familiedag. Met veel bezigheden en in-en-uit-gevlieg van die en gene. Ik was gelukkig vroeg begonnen met de dingen die moesten gebeuren: brood bakken en strijken.



Om 10 uur stonden de broden op de roosters uit te dampen en was de strijkmand leeg. Tijd voor koffie bij schoonmama :-).

´s Middags splitsten we op. Willem ging met de kleinkinderen en met de twee Henken (zoon en neefje) op stap. Hij had het al weken geleden bedacht: hij wilde met Willem en Marinus met de metro mee, want die hadden nog nooit in de metro gezeten. De twee Henken wilden maar wat graag mee. Het was een hele onderneming :-). Ze zijn van Zuidplein naar Blaak gereden, hebben over de markt gestiefeld, deden een rondje in de bieb, aten maïs en vis, dronken cola en reden weer terug naar Zuidplein. Vol verhalen kwamen ze aan het einde van de middag weer thuis.




Intussen hadden Maria en ik ervoor gezorgd, dat het zondag én Pasen kon worden. De boel was aan kant, er was cake gebakken en de laatste boodschapjes waren gedaan. We hadden met de groenteboer afgesproken om om twee uur langs te rijden om te kijken, of er nog één en ander was, waar hij vanaf wilde. De kofferbak werd volgeladen. Fijn hoor! We kunnen weer even vooruit.

Wim en Geertje hadden ook hun boodschappen gehaald en kwamen op de frieten af. En zo zaten we ouderwets met z´n twaalven aan tafel. De kinderen hadden uiteraard heel wat te vertellen, na het stadse avontuur met opa!

Na het eten hielp iedereen met opruimen en kreeg ik de gelegenheid om even luxe in bad te gaan. Dat was lekker, nadat ik vanaf half 6 ´s morgens in touw was geweest. Na de koffie gingen ook de kleinkinderen nog even fijn bij opa en oma in bad. Geertje had hun pyjamaatjes al bij zich en zo konden ze schoon en fris, in hun pyjama, in de auto naar huis.

Met Pasen werd het menu bepaald door wat de groenteboer had aangeleverd. Zondag aten we boontjes. Ja, heel fout, uit Egypte. Maar ja, als ik ze niet had meegenomen, zouden ze weggegooid worden. Dus aten wij foute bonen, die heel lekker waren :-).

En Tweede Paasdag was er geen broccoli met zalm, of sla met ei, of weet-ik-veel wat voor lentegerecht, maar gewoon hutspot. Smaakte prima.


Vandaag heb ik de sporen van de zaterdag, zondag en maandag met heel veel aanloop uitgewist. Overal was het kruimelig, vingerig, rommelig en vies. Maar een ochtendje poetsen doet wonderen. Ik zag tenminste waar ik bleef ;-).