woensdag 16 mei 2018

Iedere dag een draadje...

Iedere dag een draadje, is een hemdsmouw in een jaar, luidt het spreekwoord. En dus weefden Maria en ik vandaag figuurlijk ook weer een draadje. We hebben een uurtje of twee aan het project ´jongenskamer´ gewerkt. Op deze kamer staan twee stapelbedden. Die stapelbedden hebben wij laten maken, toen we hier 14 jaar geleden kwamen wonen. Wij wilden bedden, die jarenlang mee konden gaan en die ook geschikt waren voor twee grote knullen. We moesten er destijds behoorlijk voor in de buidel tasten, maar zijn nog altijd blij, dat we het zo gedaan hebben. Veertien jaar lang worden de bedden nu al beslapen. Eerst door (kleine) kinderen, inmiddels door volwassen knullen. En ze zijn eigenlijk gewoon als nieuw. Nooit gedoe met bedden die kraken, uit elkaar vallen, wankel zijn of wat dan ook. Het enige nadeel is, dat deze bedden zó stevig en zó zwaar zijn, dat je ze niet kunt verschuiven. Als ik onder de bedden wil schoonmaken, moet ik het matras optillen, de bodem losmaken, de laden (die onder het bed zitten) openschuiven en dán kan ik pas bij de vloer komen. Dat gebeurt dus niet zo vaak. Als ik het doe, kom ik echt rommel tegen: heel veel stof, maar ook een verdwaalde sok of zakdoek, legoblokjes, pennen, donald ducken en nog veel meer.

Vandaag was het dus beddenfeest :-). Al vroeg had ik van twee bedden het beddengoed afgehaald en in de wasmachine gedaan. Later gevolgd door twee trommels met dekbedden en kussens. Vandaag werd álles gewassen. En gelukkig kon het heerlijk in de zon drogen. Wat een genot!

De matrassen gingen van de bedden en werden gestofzuigd. De bedbakken werden ook gestofzuigd en daarna met een sopje schoner dan schoon gemaakt. En als laatste kreeg ook de vloer een zuig- en sopbeurt.


Het was echt een klus. En het lukte ons uiteindelijk zelfs nog om een hele vuilniszak rommel en kringloopspul te vergaren. Yes! Het meetlint is weer een centimeter korter. Nog 79 te gaan.



Vanavond na het eten werden de bedden weer keurig opgemaakt. Met zongedroogd beddengoed. Wat wil een mens nog meer ;-).

Er wordt vannacht maar één van de vier bedden beslapen. Hans zit nog aldoor in Malawi, Koos is op bivak en Jan op kamp. Henk heeft dus het rijk alleen. Ik ging net even bij hem kijken. Wat lag hij heerlijk te knorren onder z´n schone dekbedje. Heerlijk hoor!