dinsdag 1 mei 2018

Van regen en zonneschijn

Toen ik gisterenavond ging slapen, hoorde ik één lang, eentonig geruis van regen op het dak. Onvoorstelbaar hoe het gestaag dóórging en dóórging. Ik werd er op de één of andere manier onrustig van. Zoveel water!

En toen ik vanmorgen vroeg wakker werd, hoorde ik hetzelfde geluid. Alsof het de hele nacht aan één stuk had geregend. En misschien heeft het dat ook wel gedaan ook.

Trijnie moest vandaag vanuit Dordrecht naar Alblasserdam, om bij iemand te gaan helpen. En doordat het openbaar vervoer plat ligt vanwege staking, moest ze dus per fiets. Normaal prima te doen, maar met die regen...Trijnie had al gevraagd, of er iemand was, die haar een taxi kon bezorgen.

Ik ben iemand die niet zo snel zegt, dat iets niet kan. Maar in dit geval vond ik het geen doen om een uur in de stromende regen te gaan fietsen. En dus besloot ik maar een ritje naar Dordt v.v. te maken.

Maar eerst ging ik aan de slag in de keuken. Ik had grotchampignons bij de groenteboer vandaan meegenomen. Dat zijn ideale champignons om te drogen, omdat ze veel minder vocht bevatten dan de gewone champignons. Ik had ze gisterenavond al schoon gemaakt en vanmorgen sneed ik ze in plakjes en legde ze op de roosters van mijn voedseldroger.
Na het drogen werden de champignons later op de dag verpakt voor de webshop.




Ik kookte heerlijke havermout voor Willem en mij. Met appel, kaneel, abrikozen, honing en een krul boter. Mmm. We smulden ervan. Daarna gingen we elk een kant uit. Willem naar Ridderkerk naar zijn werk en ik naar Dordrecht naar Trijnie.

Met een uurtje was ik alweer terug en begon mijn bakdag. Op dinsdag bak ik altijd Moermanbrood voor twee vrouwen uit onze gemeente. De ene week bak ik er twee en de andere week drie. Deze week was het de beurt aan twee en had ik een plekje over in de oven. Ik besloot een experimentje te doen: een brood bakken in een sloffenring. Ik maakte deeg van 500 gram vierwindenmix en 250 gram meel, 450 ml water, 1 el gedroogde gist, 2/3 el zout en 30 ml olie. Na de voorrijs vormde ik een lange rol, trok de sloffenring een stukje uit (het is een verstelbare) en vette hem in. De ring zette ik op de met bakpapier beklede bakplaat en het deeg legde ik erin voor de narijs. Vlak voordat het brood de oven inging, kerfde ik het een paar keer met een scherp mesje in. Het brood werd WOW! Prachtig gelukt. Leuk!



Vanmiddag was het bakmiddag, omdat ik morgen voor de laatste keer dit voorjaar de workshop ´bak je eigen brood´ geef. Het bakken ging een beetje tussen de bedrijven door. Mijn zus kwam even aan, mijn schoonmoeder kwam koffie drinken, de webbestellingen moesten worden klaargemaakt, ik haalde anderhalve kilo boontjes af. Dat. Maar het kwam allemaal voor elkaar. Toen we aan het eind van de middag aan de warme prak gingen, hoefde ik nog maar drie broden te bakken. Dat ging makkelijk vanavond ;-).


Terwijl vanavond de broden in de narijs stonden, reden Willem, Henk en ik naar de molen voor de wekelijkse bestelling. Zo regenachtig als het vanmorgen was, zo heerlijk zonnig was het inmiddels geworden! Wat was het mooi, zo in het avondzonlicht!





We reden op de terugweg nog even naar de rivier. Even genieten van de mooie zonsondergang!



In Malawi ziet er het trouwens ook zonnig uit:


Hans heeft hier een stuk suikerriet. Taai spul, volgens hem :-). Grappig: Hans in het zonnige Malawi aan het suikerriet, Henk in het zonnige Holland aan een stroopsoldaatje van de molen.